sep 162017

En uges ophold i Taromina nede ved kysten fra d. 16-24 september.

Rejse til Sicilien. Planlægningen af turen til Sicilien har været flere år undervejs, men nu skulle det være.

Vi fik lokket Annemarie og Kurt med. Annemarie og jeg skulle gense Sicilien, da vi har været der det sidste år i folkeskolen og Kurt og Flemming skulle opdage, hvor skønt her er.

Vi landede i Catania først på aftenen og her havde vi på forhånd lejet en bil, så vi med det samme kunne køre til kysten syd for Taormina, hvor vi skulle bo. Det viste sig at være et dejligt hotel, som lå meget tæt på vandet.

Alle billederne fra turen. Tryk på  Foto fra turen.

Den første dag tog vi svævebanen op til Taormina for at gå videre op til byen Caselmola, som ligger højt oppe på bjerget. Det blev en skøn vandretur med fuld sol og den mest fantastiske udsigt ud over landskabet og ned til vandet. På vejen op gik vi igennem byen Taromina, hvor det hotel lå som Annemarie og jeg havde boet på i december 1972, det var ret sjovt at gense. Vi kom forbi rigtig mange kaktus planter med figner på, de var meget flotte med røde farver.

Da vi nåede op, var vi alle røde i hovedet af varmen og godt svedte, så det var velfortjent med en kold øl. Vi gik hele vejen ned igen til vores hotel. De næste mange dage var vi alle sammen godt ømme i vores ben, af vandreturen, så vi så ret sjove ud, når vi gik ned af trapper.

Den 2 dag tog vi bilen og kørte til Kløften Gole Alcantara for at besøge nogle grotter, hvor man gik i det iskolde vand langs med de flotte klippevægge. Det var en meget sjov oplevelse. Igen havde vi det skønneste vejr med fuld sol. I området ved grotterne var der en park, man kunne gå igennem, her var der sat kunstige dyr op, som kom med lyde når man gik forbi. På vejen hjem gjorde vi holdt ved en strand for at nyde solen.

Den 3 dag kørte vi til Messina. Det er en smuk by med mange flotte bygninger. Der er et tårn, som er en stor turistattraktion, med figurer der bevæger sig, mens der bliver spillet et klokkespil, vi var heldige lige at ankomme, da det startede. Vi fik travet byen tyndt.

På vej tilbage kørte vi til byen Tindari, som så mange andre byer i området ligger oppe i højden og igen får man den fantastiske udsigt over landskabet. Vi holdt meget ofte stop på turen, da der var så mange gode foto motiver.

Den 4 dag lod vi bilen stå og tog svævebanen op til Taormina. Vi ville se Amfiteateret og bagefter gå rundt i byen. Vi fik en fantastisk solnedgang heroppe fra, men det blev hurtigt koldt, da solen forsvandt ned bag bjergene.

I byen var der underholdning med musikere, bl.a. en der spillede på Saxofon.

Taormina er ikke en særlig stor by, man går ligesom fra byport til byport og der er hovedgaden og alle butikker og restauranter. Byen er meget romantisk og meget besøgt af turister.

Den 5 dag kørte vi til den nordlige del af vulkanen Etna, for at finde ud af hvordan vi kunne komme op på vulkanen. Der så meget lukket ud alle vegne, vi snakkede med en der arrangerede opstigninger og han oplyste, at der var lukket for opstigning på denne side, det var, som vi forstod noget politisk. Vi fik dog en skøn køretur og kørte gennem mange smukke områder. Vi ville så vente til næste dag med at køre til den sydlige del, hvor vi kunne komme op med svævebanen, da der allerede var gået meget af dagen.

Den 6 dag kørte vi tidligt fra hotellet, for at undgå for meget kø ved svævebanen op til Etna. Da vi kom op til stedet, var der allerede rigtig mange turister, men vi kom rimelig hurtigt op til køen til svævebanen. Det var en spændende tur op og det kan dårligt beskrives med ord, hvor fantastik det var at kigge ud over vulkanen på vej op. Vel oppe skulle vi stå i kø til at blive transporteret længere op i store jeeps.

Da vi var kommet op der, hvor man ikke kunne komme længere op, medmindre man havde købt en guidet tur, som foreskrev hjelme og diverse sikkerhedsudtyr, blev vi i samlet flok guidet rundt på vulkanen og fik set flere steder hvor varmen kom op fra jorden, man kunne sætte hånden derhen og mærke det. Det var en ret sjov oplevelse. Guiden påstod at man koge et æg her på.Vi samlede alle sammen nogle vulkansten, vi kunne tage med hjem. Da vi var færdige med at se området, gik det ned af igen til svævebanen.

Vi kunne vælge at gå ned, i stedet for at blive kørt med jeep. Det gjorde vi, så vi kunne opleve vulkanen lidt længere. Vi var utrolig heldige med vejret flot sol, men blæsende, så trøjer og vindjakker var i brug.

Den 7 dag og sidste dag for Flemming og jeg. Annemarie og Kurt havde booket hotellet en uge til.
Vi skulle først flyve om aftenen, så vi kørte op til den by, hvor mafia filmene blev optaget.

Det var en sjov lille by, hvor der var en større renovering i gang. Man kunne gå rundt i et kvarter der gik op af nogle trapper fra byen, hvor der ingen mennesker boede, men vi kunne se, at de var ved at sætte det hele i stand. Vi håber, at vi en dag kommer herned igen og kan se den udvikling.

Om eftermiddagen tog vi afsked med Annemarie og Kurt og satte kurs mod lufthavnen. Vi var enige om, at vi måtte herned en anden gang igen.

Foto fra turen.

Foto kan ses i stor størrelse ved at klikke på et billede forneden og navigerer med pil tasterne. De kan også ses som et slideshow i et nyt vindue. Tryk Her