sep 132019

Fredag d. 13/9

Vi ankommer  til Kangarlussuaq ca kl. 11.45 efter flyveturen fra København. Tidsforskellen er 4 timer, så vi fløj fra København ca kl. 11.
Vi blev herefter kørt ud til Barakbyen, som lå lidt uden for Kangarlussuaq. Solen skinnede, men vi kunne tydelig mærke forskellen på temperaturen, siden vi tog fra Danmark. Vi fik indlogeret os i vores værelse efter at vi fik besked på, at vi skulle stå udenfor kl. 13, klar til den forudbestilte tur til indlandsisen.

Værelset var fint med 2 senge og et bord med en stol, desuden var der et indhak med et skab hvor vores kufferter kunne stå.Vi havde smurt rigeligt med madpakker hjemmefra, så vi nåede lige at få lidt at spise inden turen.

Det var en gammel skrammel af en bus vi skulle køre i, der var en 10-12 stykker med og vi var de eneste danskere. Det blev en smuk tur ind til indlandsisen af stenede og grusede veje. Bussen larmede utroligt meget, så det kunne være svært at høre, hvad chaufføren, som også var guide, fortalte. Han var dansk og fortalte på engelsk da han, som han sagde, ikke havde tid til at snakke på flere sprog og de fleste forstod engelsk.

På busturen så vi sneharer og et ungt rensdyr, nogle fik øje på en moskusokse, men desværre ikke os alle. Vi gjorde holdt et sted, hvor der for ca 50 år siden var styrtet et lille fly ned, resterne lå der stadig, heldigvis var ingen kommet til skade, da alle nåede at springe ud med faldskærm inden flyet styrtede til jorden.

Ved indlandsisen gik vi i gåsegang da stien var smal nogle steder, vi skulle forcere et område med grus og stenstier inden vi kom til isen. Her fik vi restriktioner om, hvor langt vi måtte gå, da der kunne være farlige huller i isen. Vi skulle hele tiden være et sted, så guiden kunne se os.

Der var betagende smukt og vi gik rundt der en halv times tid, inden vi skulle tilbage til bussen og køre de 2 timer tilbage igen. Vi handlede lidt i supermarkedet og gik derefter den lille tur tilbage til Old Camp i barakbyen. Dødtrætte lagde vi hovederne på puden kl. 20.30, dansk tid 00.30

Lørdag d. 14/9

Kl 7.45 blev vi hentet af en lille gammel bus, som chaufføren fortalte var brugt til skolebus i Canada. Vi blev kørt ind til lufthavnen i Kangarlussuaq, vi var kun os og en kvinde som kom fra østen,  som vi fandt ud af senere var sygeplejerske og rejste rundt alene. Hun skulle også til Legoland i Billund og til Hamborg efter Grønlands turen.

I lufthavnen fik vi afleveret vores bagage og ventede på at komme med det lille fly til Nuuk. Vi kunne sidde ca 20 mennesker i flyet.

Flyveturen var fantastisk smuk, vi satte os i venstre side, Karina havde fortalt, at den side var den med den bedste udsigt. Desværre blev solen afløst af overskyet og regn, da vi nåede til Nuuk.

I lufthavnen stod Karina og ventede på os. Vi tog alle 3 en taxa til vores hytte, hvor vi fik indlogeret os og fik et værelse med den mest fabelagtige udsigt ud over vandet og fjeldende. Vi er indlogeret en halv times gang fra byen.

Så gik vi ind til Nuuk, med en afstikker ned til havnen, så vi kunne se stedet, hvor båden sejlede fra næste morgen. Vi skulle på en sejltur ind til isfjorden sammen med Karina og hendes rommate Louise.

I løbet af dagen blev det opklaring og solen kom frem igen.

Da vi havde været på cafe og få noget frokost gik turen hjem til Karina, vi gik forbi Hans Egede statuen på vejen og den flotte skulptur der hedder Havets moder. Her var jeg desværre så uheldig at falde på de glatte sten og, skulle det vise sig senere, få en revne i knoglen i albuen.

Hjemme hos Karina fik vi kaffe og et velfortjent hvil. Vi aftale at blive hos hende og spise aftensmad, så fik vi også hilst på Louise.

Søndag d. 15/9

Vi mødtes vi kl. 7.45 med Karina og Louise nede ved havnen for at komme ud på vores bestilte sejltur ind til isfjorden. Der var 2 både der skulle af sted, vores havde 2 kvindelige besætningsmedlemmer, en ung grønlandsk kvinde som guide og en dansk kvinde som Kaptajn.

Turen varede 7 timer, det var en lukket båd, hvor vi fik en god plads med 2 bænke og et bord imellem. Det blev en helt uforglemmelig tur, med kurs mod isfjorden. På vejen gjorde vi et stop ved en forladt by. Det havde for mange år siden været et lille fiskersamfund, men da fiskene forsvandt, blev menneskerne flyttet. Byen var dog ikke hel forladt, for husene blev anvendt som sommerhuse og vi kunne se, at der var mennesker i nogle få huse, for der blev der flaget og det var kendetegnet for om der var nogle hjemme.

Vi gik rundt på øen en halv times tid og derefter skulle vi ombord igen for at sejle videre ind i isfjorden. Der var utroligt stille inden i fjorden når vi sejlede og alle ombord var helt opslugt af de smukke isbjerge. Vi lagde til et sted for at spise frokost og der hvor vi lå med bådene, kunne vi se en havørn langt oppe. Der var total stilhed her mellem de imponerende isfjelde, en uforglemmelig oplevelse.

Derefter sejlede vi tilbage til Nuuk hvor vi var ca kl 15. Nu var det blevet højvande og båden lå nu mange meter højere oppe, da vi skulle stige ud.
Til aften spiste vi på restraurant i Nuuk med Karina og derefter hjem til hytten. Denne aften var en af de aftener vi så nordlys, vi kunne sidde i vores hytte og se det på himlen.

Flemming var ude for at fotografere det, inden vi trætte og mætte af dagens oplevelser gik til køjs kl. 22.

Mandag d. 15/9

Vi vågnede til flot solskins-vejr og tog ind til Karina. Meningen var at jeg skulle på skadestuen med min arm, men efter at have siddet i venteposition i telefonen til skadestuen i halvanden time og med udsigt til at sidde på skadestuen yderligere mange timer, valgte jeg at se tiden an.

Vi brugte dagen på en rundtur med bussen, så vi fik set lidt af Nuuks udkant, hvor der er meget nybyggeri i mange flotte farver.

Tirsdag. d. 15/9

Igen vågnede vi til en smuk sol på himlen. Vi mødtes i bussen med Karina, for at køre ud til Quingerput. Her stod vi af og vandrede op til Cirkussøen, som ligger ved foden af Lille Malene.

Vi fyldte vores vandflasker fra vandet ved søen, det havde den klareste farve og smagte vidunderligt. Så vandrede vi lidt op på Lille Malene og nød den flotte udsigt ned mod byen og ud over fjeldende.

Bagefter tog vi bussen ind til byen, så vi kunne få handlet. Karina har aftenvagter de fleste dage vi er her, så vi tog afsked med hende og gik ud af byen for at komme tilbage til vores hytte.

Onsdag. d. 16/9

I dag var vi igen heldige med vejret, flot sol på himlen. Da vi gik til byen, gik vi forbi Myggedalen som Flemming ville fotografere. Daskede lidt rundt i byen og forbi statuen af Hans Egede og Havets moder.

Gik ned til Kolonihavnen og mødtes med Karina for at gå på cafe og få kaffe og kage. Fik kigget på Grønlandsk kunst. Flemming havde haft en voldsom hoste og ondt i ryggen flere dage, så vi gik ned på skadestuen, for at forhøre os om han kunne blive kigget på. Vi fik et tlf nummer han kunne ringe på dagen efter. Det viste sig så, at da vi ringede dagen efter, var han nr. 100 i køen, så det opgav vi.

Det er meget nemt at komme til byen med bus, så når vi skal derind flere gange på en dag, går vi nogle gange og tager bussen andre gange. Denne aften er vi igen heldige med at se nordlys fra vores hytte. Det er en hel ubeskrivelig oplevelse og man forstår godt at grønlænderne engang og måske stadig, tror at det er ånder på himlen.

Torsdag. d. 17/9

Vi er utrolig heldige med vejret, igen i dag vågner vi op til solskin. I dag kørte vi igen med bus til Quingerput. Denne dag ville vi vandre en tur, der startede ved Cirkussøen og gik derefter mellem Lille Malene og Store Malene forbi Paradisdalen og tilbage til lufthavnen, her kørte vi med bus tilbage til vores hytte. Turen var meget kuperet, vi så næsten ikke et menneske, der var en dejlig stilhed heroppe med kig til fjelde og senere ud over fjorden.

Vi gik forbi anstalten, som fænglet hed, på vej tilbage. Det var godt spærret inde af pigtrådshegn og høje mure.

Fredag d. 18/9

I dag er den første dag hvor vi vågner til overskyet vejr. Når vi kigger ud af vinduet i hytten kan vi se små isfjelde glide forbi udenfor, de kommer helt inde fra isfjorden, hvor vi var på sejlturen søndag. I dag har Karina fri, så vi mødes inde i byen for at tage hen på et værksted hvor de grønlandske hjemløse producerer grønlandsk sovenier. Vi får alle sammen købt noget. De hjemløse går i hvide heldragter, for at beskytte deres tøj når de arbejder. Det er bl.a. sælernes stødtænder der bliver brugt som materiale. Vi kan mærke at de er glade for vores besøg.

Vi får set lidt mere af byen inden det bliver dårligt vejr med voldsom blæst og regn. Vi tager alle tre ud til vores hytte. Der hvor vi bor er der 4 hytter og et hovedhus med en cafe, hvor man kan spise til aften.

Vi bestiller bord, så vi kan spise der om aftenen. Vejret er virkelig slået om, så da Karina skal hjem om aftenen er blæsten blevet til storm, så vi ringer efter en taxa, så hun kan komme hurtigt hjem. Vi tager afsked her, for i morgen går turen hjem til Danmark.

Lørdag d. 19/9

Vi er spændte på om flyet letter i dag, for vejret er slået om og det er blevet snestorm. Vi kører i taxa ud til lufthavnen og da vi ankommer, kan vi se at flyet er forsinket på grund af vejret. Der er ikke andet at gøre end at vente. Heldigvis kommer vi hjem denne dag som planlagt, men med noget forsinkelse. Det var ikke rart at lette fra Nuuk, da vinden tog godt fat i det lille fly, så vi var lettede da vi kom til Kangerlusuak og skulle skifte fly til det noget større og meget mere komfortabelt fly hjem til Danmark.

Det har været en fantastisk Grønlandsrejse og vi vil helt sikkert gerne hertil igen en dag.