apr 262015

Vandring på Camino Del Norte og Primitivo 2015.

Årets Camino vandring i Spanien forsatte på Camino del Norte og startede fra byen Santander hvor vi stoppede sidste forår. Fra Santander gik vi videre langs kysten mod  Villaviciosa hvor Caminoen deler sig. Derfra forsatte vi af Camino primitivo sydvest, over bjergene, til Santiago.

Vi havde tre uger at gøre godt med, og startede mandag d. 26.april, så vi havde god tid til at nå Santiago. Nedenfor kan du se kort over turen og de byer/steder hvor vi overnattede undervejs. Etaperne var dog ikke mere faste, end at vi foretog små ændringer undervejs.

Vi vandrede på tre caminoer. Camino del Norte Camino, Camino Primitivo og Caminio Francés

Undervejs fik vi skrevet lidt om vores oplevelser og fik taget en masse billeder. Billederne vil du kunne se nederst på denne side.

Fakta om turen

Gå direkte til foto fra turen

Dag 1: Santander – Santillana del Mar. 32 km

Dagens etape stod på 32 kilometer fra Santander til Santillana del Mar. Vi startede kl. 8 på stationen i Santander. Vi ville spare nogle kilometer ved at tage toget et par stationer. Så slap vi også for at bruge tid og energi på at gå gennem Santanders forstæder. Kort tid efter at vi var startet, blev vi indhentet af nogle byger. Det stoppede dog hurtigt. Dagen er gået gennem blandet landskaber i gråvejr. Et par timer inden vi nåede frem til Santillana del Mar, startede et kraftigt regnvejr som forsatte et par timer.

Sidste efterår da Flemming også var her, var byen fyldt med turister, men nu er her kun få med paraplyer. Har været ude og spise og se lidt på byen. Her til aften er temperaturen 12 grader. Bor på et gammelt rustikt hotel, med mange smukke detaljer på værelset og på trapper og repoer, virkelig en dejlig oplevelse.

Dag 2: Santillana del Mar – Comillas. 24 km

Forlod Santillana del Mar kl.08:30 efter morgenmaden. Da vi gik ud af byen gik vi i et smukt landskab, vi kom forbi campingpladsen i let overskyet vejr. Efter ca en time kom vi til en cafe, hvor Flemming havde gjort hold på hans tur i efteråret. Han havde taget nogle billeder af cafe værtinden, som han nu viste hende på sin smartphone. Hun blev meget glad for det og skulle straks vise dem for nogle af hendes venner. Op af formiddagen kom solen frem og blev der resten af dagen. Dagen er gået gennem smukt og varieret landskaber og små hyggelige byer.

Vi passerer køer, heste, får, lamaer og æsler. Flere steder er lænkehunden fastgjort til hundehuset, vi ser også et sted en hel koloni af hunde indespærret i en lav bygning uden vinduer, man kan høre deres desperate gøen for at komme ud. Vi kommer desværre til at opleve det et par gange. Vi fik et smukt vieu ud over Comillas strand, da vi kom ind til byen sidst på eftermiddagen efter 24 kilometers vandring. Fandt et 2 stjernet hotel lidt uden for byen med en lille altan. Fik et varmt bad og derefter gik vi ind til byen for at spise.

Dag 3: Comillas – Colombres. 29 km

Er nu i Colombres efter 32 kilometer. Startede kl. 07.15 inden morgenmaden men havde provianteret aften i forvejen. På vej ud af byen kom solen frem og vi gik i det smukke morgenlys. Senere blev det overskyet med lidt finregn ind imellem. På turen kon vi forbi en gammel kirke fra 1200 tallet. Udenfor stod en ung mand, som ville vise os kirken. Han var meget interesseret i at snakke med os. Han var ansat til at vise kirken frem. Kirken var under ombygning og ikke noget særligt, men indenfor var der plancher med billeder og historie. Der var udenfor et tårn, man kunne komme op i. Vi takkede for omvisningen, et stempel i passet og gik videre. Efter 10 km kom vi til en stor by, hvor vi fik dagens første cafe con leche, hævet nogle euro og købt noget til frokosten, som vi senere indtog på en stenmur oppe i bjergene.

Ankom til Colombres ved 16 tiden og fandt et hotel lidt efter byen. Der var varme på værelset, skønt, så kunne vi også vaske og tørre lidt tøj Sidder i baren og studerer et par glas rødvin, inden menuen serveres kl 21.

Dag 4: Colombres – Llanes. 23 km

Forlod hotel Junca lidt uden for Colombres efter morgenmaden kl 8. Godt hotel til kun 40 euro inkl. morgenmad. Fulgte vejen ned mod havet, som vi nåede efter ca en time. Skulle nu vælge om vi ville gå langs landevejen eller gå ned til havet og følge det langs klipperne gennem græsningsarealer. Vi valgte havet.

Her havde vi en skøn udsigt og gik i et område med mange blomster. Der ligger køer og dovner i græsset, de gider dårligt at bevæge sig, når man går forbi. Efter en times tid går turen videre på en laaaang og kedelig grusvej. I Pendueles holdt vi pause på en helt ny og smart cafe. Videre mod Llanes som vi nåede ved 16 tiden efter 28 kilometer.

Llanes er en lidt stor by, som ligger helt ned til havet og som er utrolig skøn. Der er godt med liv i byen om aftenen, vi finder et sted, hvor vi kan købe en pizza til deling. Vejret i dag har været tørt og overskyet i formiddag og sol og over 20 grader til eftermiddag.

Dag 5: Llanes – Ribadesalla. 30 km

Var i støvlerne og gik fra Llanes kl 07 mod Ribadesella. En tur som bogen sagde var 30 kilometer, men som på gps viste sig var 38, da vi nåede frem. Spiste morgenmad på en bar i byen Poo et par kilometer efter Llanes. Derefter gennem smukt landskab langs stranden og små øde badebyer.

Vi kom senere forbi et gammelt nedlagt kloster, hvor der voksede træer indenfor. Udenoms arealerne var meget smukke med græsarealer og der stod 2 heste, som stod fuldstændig stille i al den tid, vi gik rundt og kiggede. Senere på dagen kom vi forbi en hest der stod og sørgede over et dødt føl, som lå ved dets fødder. Vejret er blevet varmere og har i dag været over 20 grader. I byen Nevada som er en lidt større by var de fleste af byens gader spæret af på grund af et stort motions løb.

Vi kunne flere kilometer inden byen høre sirener, som vi senere fandt ud af, var politibiler, der kørte foran løberne ved hver start på nyt løb. Alle barer var propfyldt med mennesker, men det lykkedes os at finde et par pladser. De sidste par dage har vi ikke mødt andre vandrere, men i dag har vi mødt en 10-12 stykker. Flest tyskere. Da vi nåede Ribadesalla, indlogerede vi os på det gamle hotel La Marina.

Dag 6: Ribadesalla – Colunga. 20 km

Forlod Ribadesella over broen og ud langs stranden. Mødte kun få mennesker. Der var mange kvarterer med udlejningshuse og der virkede øde.

Gik af en lille vej ind gennem dalen og gennem små flækker mod la Vega stranden. På cafeen ved stranden var der allerede fem andre vandrere. Fik en cafe con leche inden turen forsatte på en smal og mudret sti mod stedet Berbes.

Derfra langs de smukke strande mod La Isla og videre de sidste tre kilometer til den lidt triste by Colunga, hvor vi ville finde et hotel. Desværre var de to vi fandt optaget så hvad nu lille du. Da vi alligevel havde besluttet at tage bussen næste morgen til Villaviciosa for at spare lidt tid, valgte vi at se, om der gik en bus her til aften og sørme ja. Der gik en ved femtiden, så den tog vi. I Villaviciosa var det første hotel vi fandt også optaget, men de kunne henvise til et andet lidt ude for byen og der var ledigt. Der var noget fest i byen af en slags, vi oplevede bl.a. at der var fodboldturnering, måske forklaringen på de fyldte hoteller. I dag var også den sidste etape ved havet og på Camino del Norte. I morgen starter vi så på de ca. 300 kilometer af Camino primitivo, som går over bjergene mod Santiago de Compostela. Vejret er blevet lidt varmere men stadig lidt overskyet og en gang imellem lidt regn.

Dag 7: Villaviciosa – Pola de Siero. 28 km

Var i støvlerne og forlod Villaviciosa kl. 07. Det var meget svært at forklare værten, at vi ville gå uden morgenmad, han kunne ikke et ord engelsk, men det lykkedes til sidst, selvom han syntes det var underligt. Han tilbød så at vække os kl. 6.30, det sagde vi tak til. Dagens etape stod på ca 27 kilometer. Gik desværre forkert ud af byen og mistede næsten en time. Fandt dog den rigtige vej og kom hurtigt til en åben bar, hvor morgen kaffe blev indtaget.

Efter ca en time kom vi til det sted, hvor Caminoen deler sig. Til venstre til Oviedo og videre af Camino primitivo. Til højre til Gijon og videre langs kysten. Det var noget af en beslutning, vi her skulle tage, så vi valgte at lave en flaske leg og så lade flasken bestemme, hvilken vej vi skulle vælge.

Flasken valgte, at vi skulle tage mod Oviedo, så det gjorde vi. Ret heldigt da det også var den vej vi ville. Dagens etape gik gennem bjerge og dale og gennem mange små landsbyer inden vi nåede byen Pola de Siero. Desværre var der også mange kilometer af mudrede stier på vejen op mod Alto de la Campa, inden det igen gik nedad. Vi har været rigtig glade for vores vandrestave i dag. Har også mødt to danske mænd i dag, da vi sad med vores frokost på en bænk. De skal samme vej som os til Santiago, så dem får vi nok set en del til, inden vi når frem.

Dag 8: Pola de Siero – Oviedo. 16 km

Vi startede dagen med at spise morgenmad med de 2 danskere. Dagens etape stod på 16 kilometer fra Pola de Siero til Oviedo. En halvdags tur med god tid til at se og opleve Oviedo, hvilket vi også gjorde. Var inde i katedralen og rundt på pladser og stræder.

Mange flotte gamle huse og masser af ny arkitektur. Det havde regnet en del i nat, men det var holdt op inden vi gik i morges. Temperaturen var 17 grader. I løbet af eftermiddagen kom solen kun afbrudt af få, men korte og kraftige, regnbyger. I morgen starter vi så på Camino Primitivo. Vi har ca 26 kilometer foran os til Grado, hvor vi har tænkt os at overnatte. Vejrudsigten lover meget godt vejr i den kommende uge, så vi regner med at det bliver en utrolig smuk tur over bjergene. I dag har vi kun set to vandrere. Niels og Poul Erik fra Danmark. Vi regner også med at se en del til dem på turen over bjergene.

Dag 9: Oviedo – Grado. 25 km

Dagens etape stod på 27 km. fra Oviedo og til Grado. Fandt en cafe hvor vi indtog vores morgen mad kl 07. Himlen var helt skyfri og solen varmede os, da vi gik ud af byen.

Efter en halv time var vi ude og begyndte vores første opstigning. Dem skulle der komme mange flere af i løbet af dagen. Dagens tur er gået gennem dale og små landsbyer gennem skove og over bakker. Har mødt nye vandrere i dag. En spansk pige med sin lille hund 3 spanske mænd og to som vi ikke ved, hvor kommer fra. Koreaneren, som vi har set on/off den sidste uge, så vi også, men han har så travlt, at man kun ser ham kortvarig. Niels og Poul Erik har vi ikke set, men da vi sidder nede i byen her til aften og undersøger egnens rødvin kommer Erik. Vi napper lige et par glas sammen, inden vi går ind i et supermarked for at købe vand, ost og brød til næste dag.

Vi aftaler at spise sammen til aftensmaden på vores hotel Autocado, som er byens eneste. Nååå, vi går ned i baren og bestiller menu. Forretten, som er fiskesuppe kommer hurtigt, men da Flemming ikke en den store fiske spiser smager han kun. Niels, Poul Erik og en dansk pige Mie, som de har mødt tidligere i dag kommer, men da de ser, at det er fiske suppe, vil de ikke spise her. Poul Erik har tidligere på turen fået fiskesuppe og efterfølgende dårlig mave, så de vælger at gå et andet sted hen og spise. Så skal vi heller ikke have mere fiskesuppe og lader den gå ud. Ærgerligt da vi kun ville spise der, fordi de andre ville og synes vi skulle spise sammen. Er nu tilbage på vores “stambar” og forsætte studierne i rødvin.

Dag 10: Grado – Bodenaya. 29 km

Dagens etape stod på ca 30 kilometer fra Grado til et alberge i Bodenaya. Vi havde ikke på forhånd planlagt at gå hertil, men det passede bedre med tiden. Så nu, så vi ikke mere til de 2 danske mænd, før end Santiago, da de ikke gik så langt som os i dag. Bodenaya er en klynge huse oppe i bjergene.

Solen skinner og vi sidder lidt på en bænk i solen, da vi er ankommet til alberget. Her er 9 vandrere. 4 fra England 2 fra Tyskland og en vi ikke har snakket med endnu. Senere kommer et par italienere. Der bliver lavet aftensmad til os. Da de 2 tyskere er vegetarer bliver middagen til alle en vegetar ret, men det gør ikke spor, for det er dejlig mad vi får.

Dagen vandring startede med tåge som lå ude i bakkerne og kun 5 graders varme. Der gik dog ikke lang tid, før solen havde fået bugt med den. Dagens tur er gået gennem dale og over bjergene så det har kontant gået op eller ned.

De sidste 8 kilometer gik konstant op, så vi var godt trætte, da vi nåede frem efter 10 timer. Der var hundekoldt i alberget, men det hjalp da værten tændte brændeovnen. Vi havde en rigtig hyggelig aften med de andre vandrere, som vi resten af turen følges med ind i mellem. Reglen på alberget var, at man skulle blive enige om, hvad tid man stod op og så var der ingen der måtte stå op inden. De fleste ville have kl. 7 så det blev det.

Dag 11: Bodenaya – Campiello. 24 km

Blev vækket med stille og roligt musik kl. 7 på herberget i morges. Der var også tændt op i brændeovnen og røgelse pindene, hvor vi skulle spise morgenmad. Efter morgenmaden gik vi ud i den nye dag, som skulle bringe os mange oplevelser. Det havde regnet om natten og temperaturen var kun 7 grader, da vi drog af sted.

Den næste time hang skyerne lavt, men så kom solen op over bjergene og snart var det klart og solrigt. Dagen er gået gennem bjergene med mange fantastiske udsigter. Man føler sig hensat til Sound of Music, hvor Mia Farrow går og synger i alperne.

Man bliver helt høj af det smukke landskab. Vi har også gået på mange stier gennem skove og langs marker. Mange af stierne var ret mudrede. Her er utroligt smuk hernede og vejret er med os. På mandag loves op til 31 grader. I morgen stå turen på 27 kilometer til Berducedo, men inden vi er fremme skal vi lige stige 990 og falde 800 meter. I dag indlogerer vi os på Alberget Herminia, hvor der både er sovesale og værelser, vi foretrækker det sidste. Vi har følgeskab af det tyske par og de engelske brødre.

Dag 12: Campiello – Berducedo. 27 km

Efter en god nats søvn på herberget i Campiello var vi klar til morgenmaden kl 07:30, hvor de åbnede i baren. Vi var i lidt god tid og var overrasket over, at der var lukket. Lidt over halv otte kom værten og åbnede. Der var også et tilhørende supermarked tilknyttet baren og der skulle vi handle mad og vand til resten af dagen, da der ikke var mulighed for at handle på turen. Vi fik indtaget morgenmaden og en cafe con leche, som er omtalt som caminoens største. Desværre var det kun koppen og mælken som var større. Kaffen var der sparet på, så det var noget af en kop varm mælk vi fik. Da vi var færdige med morgenmaden, manglede vi kun at købe brødet, men bageren var endnu ikke ankommet. Vi ville ikke vente, så vi fik bar damen til at sælge os nogle skiver brød, fra dagen før. På vej ud af døren kom brødmanden så i sin bil, ærgeligt. Dagen ville blive hård, vidste vi. Vi havde valgt at gå af den gamle rute over bjergene. Få kilometer efter Borres deler ruten sig. Den ene (vinter ruten) går ned gennem dalen til landsbyen Pola de Allende og derfra videre og den anden over bjergene.

Nu startede en lang opstigning til bjerg ryggens ca. 1200 meters højde. På vejen op kom vi forbi en død hest, hvor der nu kun var skelettet tilbage.

Da vi var kommet op, fulgte vi bjergryggen op og ned i mange timer, inden det igen gik nedad mod flækken Berducedo, hvor vi overnattede.

Frokosten blev indtaget i selskab med høns, der løb omkring benene på os og ville have vores mad.

Vi var heldige med vejret. Tørt og med klar sigt så langt øjet rakte. Det eneste lille minus var, at det blæste voldsomt oppe på bjergryggen, så man godt kunne have brugt nogle vanter. I nat sov vi på det pæneste værelse på caminoen. Det var et privat albergue der hed Camin Antiguo, der var både sovesal og værelser. Vi ville gerne have vores eget værelse, så vi blev vist rundt om huset, ind og op af en trappe. Her lå der en 6-8 værelser med forskellige farver sløjfer på nøglerne i dørene. Vi kunne selv vælge. Værelserne var flot indrettet med mange farver og topmoderne badeværelser. Det virkede som om værten havde rejst meget, med den lidt afrikansk inspireret indretning, der var. Men vi kunne ikke snakke med hende, for hun kunne ikke et ord engelsk. Vi kunne dog godt gøre hende forståelig, at det var et flot sted hun havde. Det var lidt sjovt at finde dette sted midt i denne gamle landsby. Der var 2 barer i byen, hvor den ene havde en lille butik i et tilstødende lokale. Så her fik vi købt lidt mad og sad og spiste sammen med det tyske par.

Dag 13: Berducedo – Grandas de Salime. 20 km

Da vi forlod Berducedo, gik det opad i højden, man fik hurtigt varmen. Der var en fantastisk udsigt heroppe fra.

Da vi havde gået et stykke tid, begyndte nedstigningen, som var ca. 800 m ned på 6 km. Lidt hårdt for knæene, men trods alt ikke så hårdt som dagen før. I dag har vi af og til hilst på de engelske brødre, det tyske par, Wendy fra Michigan og Spanieren.

Nu sidder vi i Grandes de Salima en kedelig by med meget lidt liv, men et udmærket hotelværelse med altan, så vasketøjet kan blive tørt til i morgen. Solen skinner fra en skyfri himmel. Det er nu der helt sikkert bliver brug for solcremen. Vandrede en tur ind til byen for at få lidt aftensmad.

Dag 14: Grandas de Salime – A Fonsagrada. 26 km

Dagens etape stod på 27 kilometer fra Grandas de Salime til Fonsagrada. Da vi gik ned til baren for at indtage vores morgenmad, lå byen indhyldet i tæt tåge.

Baren hørte til hotellet og der var dejligt varmt, for der var ild i brændeovnen. Efter morgenmaden gik vi ud af byen i tågen. Det varede ikke længe, før det begyndte at gå op af, men vi kunne ikke rigtig se landskabet omkring os. Ved ti tiden havde solen brændt tågen væk og vi kunne igen se ud over bjergene. Vi gik en del kilometer på landevejen, svagt stigende inden vi drejede ind på en sti, som nu gik stejl op af til nogle vindmøller på toppen af bjerget.

Frokosten i dag bestod af sandkage på en bar, da vi ikke har haft mulighed for at proviantere. De sidste ca 10 kilometer gik det ned til Fonsagrada, hvor vi ankom ved 15 tiden, godt varme og solbrændte. Byen er stor og kedelig, vi fandt et sted, hvor vi kunne få sandwich, da vi ikke blev mætte af sandkagen. Til aften finder vi en bar med en hyggelig udendørsservering og der sidder det tyske par og de engelske brødre. Vi får en hyggeligt aften i deres selskab.

Dag 15: A Fonsagrada – Castroverde. 34 km

Kom afsted fra herberget i Fonsagrada lidt over 7. Fandt en bar og fik morgenmaden og kaffen sammen med en del lokale. Dagens etape stod på ca. 24 til Cadavo Baleira.

Vi havde dog snakket med dem i vores lille vandre gruppe, om at gå til Castroverde, som havde et nyt alberge og lå i en lidt større by. Vi besluttede over middag, at vi ville forsætte, da vi følte os i god form. Det blev en hård dag med flere lange seje opstigninger, inden vi kl. 17 endelig var fremme efter 33 kilometer i sol og stærk varme. Herberget var fint og flere af de andre var allerede kommet.

Vi manglede kun Debbie og David som vi havde set i en by tidligere. De kom dog og nu var vi samlet alle os otte, som havde fulgtes ad, siden vi mødtes på herberget i Bodenaya. Vi gik ned i byen efter badet og her mødte vi fire af de andre, sad og fik en øl sammen. Tim havde gået omkring i byen og set at den eneste restaurant der var i byen men den var lukket om mandagen. Lige den dag vi var der. Vi blev enige om at handle ind i supermarkedet og så spise sammen på herberget. Det blev et skønt måltid med ost, brød, pølse, avokado, tomater og et godt glas Rioja.

Herlig afslutning på en skøn vandringsdag.

Dag 16: Castroverde – Lugo. 22 km

Vi startede dagens vandring lidt over 7, Flemming smurte frokost af vores rester fra det fælles måltid aftenen forinden. Dagens etape fra Castroverde til Lugo blev på 22 kilometer. Gennem skove og landbrugs land gik det svagt ned af, til vi nåede Lugo ved 12 tiden.

Vi gik hele turen, kun afbrudt af få pauser på 5 min. Når man kommer i form, opdager man, at man sagtens kan gå rigtig langt uden lange pauser. Lugo er en gammel by og dens bymidte ligget på en høj omkranset af en 2 kilometer lang ringmur. Det har været rigtig varmt i dag. I eftermiddag viste termometret 34 grader inde i den gamle bymidte. Vi fandt et dejligt sted at spise, som lå lige ud til byens torv.

Vi bestilte en Tropical salat, vi havde aldrig fået så lækker en salat, den var fyldt med bær og frugt af alle slags.
I morgen onsdag står turen på ca. 30 kilometer til byen As Seixas.

Dag 17: Lugo – As Seixas. 32 km

I dag forlod vi hotellet klokken 7. Håbede på at finde en åben bar, inden vi kom ud af Lugo. Desværre fandt vi ikke nogen i byen. Mødte Tim og Steven på vej ud af byen. Da vi kom ud til omfartsvejen, fandt vi en tankstation med cafeteria. Vi bestilte kaffe og ristet brød som sædvanlig. Dagen er gået gennem landbrugs land i svagt bakket terræn.

Vi havde planlagt at gå til As Seixas, som har et helt nyt alberge, og som ligger ca.32 kilometer fra Lugo. men havde også overvejet at stoppe i Ferrari, men det var kun to huse og et alberge uden mulighed for indkøb. Da vi kom til As Seixas viste det sig at være et sted og ikke en by. Her er kun få huse og nogle gårde. Her lugter af land og køerne blev drevet ind få meter fra, hvor vi sad udenfor.

Alberget er superfint og vi har opdaget, at der få meter herfra ligger en skøn ny moderne bar, hvor vi kan spise aftensmad og morgenmad i morgen. Lidt underlig med alle de faciliteter her så langt ude på landet, det er tilsyneladende kun til de rejsende pilgrimme, som kommer forbi. Sidst på eftermiddagen kom en varebil med proviant, vi kunne købe, der var dog ikke så meget spændende.

Vi er under 15 på alberget. Igen er vi sammen med de engelske brødre og den amerikanske dame Wendy bor her også. Vi spiser sammen om aftenen. Det er en lidt vemodigt dag. I morgen forlader vi Camino Primitivo og støder til Camino France i Melide. Turen over bjergene på Camino Primitivo har været fantastisk smuk, men også meget strabadserende at vandre på.

Dag 18: As Seixas – Arzúa. 28 km

Vi var de første på alberget, som skramlede med plastikposer kl 6 her til morgen. Havde lavet en aftale med ejeren af stedets eneste bar/restaurant om, at vi ville komme til morgenmad kl 7. Det fin regnede da vi forlod herberget lidt i 7. Efter morgenmaden gik det gennem smukke bjerge med lyng og gule blomster, inden det gik nedad mod Melide.

I Melide stopper Camino Primitivo og går videre mod Santiago via Camino Frances. Det var noget af en omvæltning at komme fra de smukke og fredelige bjerge med de få pilgrimme, til Camino Francés med de rigtig mange pilgrimme som nærmest går i gåsegang her.

Vi er nu nået til Arzúa efter 29 kilometer og mangler 39 kilometer før vi er i mål i Santiago. For at have vores smukke og dejlige vandring på Camino del Norte og Primitivo i klar erindring, har vi besluttet ikke at forsætte den sidste dag på Camino Frances, men i stedet tage bussen til lidt før Santiago og så vandre det sidste stykke ind i byen. Vi har jo også gået det sidste stykke før. Vi indlogerer os på Roa Hostel, hvor vi også boede i 2011.

Arzua er en kedelig by, der næsten kun består af en lang gade, med hostel, barer og alberger, det sidste stop for mange pilgrimme inden Santiago de Compostela.

Dag 19: Arzúa – Santiago de Compostela. 39 km

Den sidste etape er på ca.12 kilometer til Santiago. Vi havde besluttet at tage bussen til lufthavnen og så vandre de sidste kilometer derfra. Om morgenen da vi stod ved bussen, snakkede vi med en amerikaner, der havde været frivillig på et Alberge og nu skulle hjem. Han havde været utrolig glad for sit ophold og fortalte om det.

Vi spurgte ham til råds om, hvor bussen kørte til og så var han hjælpsom at spørge chaufføren. Den første bus kørte dog ikke til den by, vi skulle af i, så vi besluttede at gå hen på en cafe og få noget morgenmad og der vente på den næste bus. Da vi stod af bussen, gik vi de sidste km sammen med mange andre pilgrimme. Vi var allerede fremme midt på formiddagen efter en fredelig vandring.

Solen skinnede og vi fandt vores ” stamcafé” et dejligt sted, hvor vi kunne sidde og se på mennesker, noget vi begge synes om. Daskede rundt i byen til det var tid til messen kl. 19. Vi var superheldige, at røgelseskaret kom i brug til stor glæde for alle fotograferne. Efter messen var det tid til aftensmaden, inden der var rock koncert bag kirken.

I dag har vi taget bussen ud til Finisterre. Vandrede ud til verdens ende og sad i solen og kikkede ud over havet, mens vi spiste vores medbragte frokost.

Derefter ud til stranden for at finde os en muslingeskal. Sidder nu i bussen på vej tilbage til Santiago mens turens sidste beretning bliver skrevet. I morgen vil vi så nyde den sidste dag i Santiago, inden vi flyver hjem på mandag.

Buen Camino Anette og Flemming

Start vægt Anette = 58,5 kg
Slut vægt Anette =  58,5 kg

Foto fra turen

Foto kan ses i stor størrelse ved at klikke på et billede og navigerer med pil tasterne. De kan også ses som et slideshow i et nyt vindue. Tryk Her