maj 152011

Vandreturen i år står på vandring i nord Spanien i maj måned fra d. 1-13 maj 2011

Vi har valgt at vandre et stykke af den mest populære pilgrimsrute i Spanien. Ruten hedder Camino Frances og starter i byen St.Jean-Pied-de-Port i Frankrig og slutter i Santiago de Compostela efter ca.  775 km.

Vi går dog ikke hele turen men starter i Leon med en overnatning for så dagen efter at starte vandringen fra Astorga til Santiago de Compostela. En tur på ca. 264 km.

Santiago de Compostela ligger i det nordvestlige hjørne i regionen Galisien. Også kaldet de grønne bjerge. Navnet de grønne bjerge skyldes den megen nedbør forårsaget af den varme og fugtige luft fra alanterhavet.

På nedenstående kort kan du se, hvad vi hjemmefra har planlagt at vandre hver dag. Det er dog ikke mere fast, end at vi kan ændre på det undervejs, hvis der skulle komme dage med dårlige ben. Det er dog planen at nå Santiago de Compostela tirsdag d. 10 maj

Undervejs vil vi bo på herberg sammen med de andre pilgrimme. Herbergene ligger ganske tæt, helt ned til 7-8 km’s afstand, og mange af dem kan rumme over 100 overnattende pilgrimme.

Vi er dog ikke mere frelste, end at vi nok snupper et hostel i ny og næ. Der er ikke noget bedre end sit eget bad og en ordentlig seng.

Afhængig af muligheden for at komme på internettet, vil vi prøve at beskrive hvordan dagens etaper er forløbet og hvad vi har oplevet. I vil kunne se på kortene hvordan terrænet er og hvor langt vi har gået.

Billederne her på siden kan gøres større ved at klikke på dem.

I er velkommen til at sende en hilsen til os.

Hop direkte ned til alle billederne

Dag 1. Søndag d. 1.5.2011
Afrejse med fly fra København til Madrid søndag morgen. Fra Madrid er der ca. 4 timer med tog til byen Leon, hvor vi overnatter på et hotel. Mandag morgen tager vi bussen det sidste stykke til byen Astorga, hvorfra vi vil starte vores vandring.

Dag 2. Mandag 2.5.2011
Dagens etape: Astorga- Rabanal del Camino. 20,7 km.

Efter en behagelig flyvetur, landede vi søndag i Madrids lufthavn, den er betydelig større, end vi er vant til i København. Vi tog metroen ind til den station, hvor vi skulle med toget til Leon , en rejse på ca 4 1/2 time. Det var en pragtfuld tur med udsigt ud over store vidder skiftende mellem bjerge og fladt landskab.

Søndag først på aftenen ankom vi til Leon, en forholdsvis stor by. Da vi havde indlogeret os på hotellet gik vi en tur i byen. Hovedstrøget var fyldt med mennesker i deres pæneste dress, vi fandt ud af at de fejrede 1 Maj med festivas i byen, levende musik og glade mennesker der dansede til.

I morges fik vi en dejlig morgenbuffet på hotellet og derefter gik det i stærk fart ned til bussen, som vi nåede kl. 8.30 til Astorga. Her startede vi vores vandring på Caminoen.

Nu er vi nået til Rabanal, solen har varet med os det meste af dagen, vi har indlogeret os på et hostel, der hedder El Refugio, et rigtig flot sted. Turen i dag har ikke været anstrængende, lidt ømme er vi selvfølgelig i benene.
Flemming & Anette.

Dag 3. Tirsdag 3.5.2011
Dagens etape: Rabanal del Camino – Molinaseca. 25 km.

Efter en god morgenmad på hotellet var vi klar og i støvlerne kl 07:45

Vejret var klart og solen var lige stået op. Termometret på hotellet viste 8 grader. De første par timer gik, mens morgensolen varmede os på ryggen.

Da vi havde gået et par timer var vi nået til Foncebadon, men det var tågen også. Temperaturen var nu faldet til 4-6 gradet men heldigvis var kaminen tændt på det kombinerede herberg og købmand butik som  vi besøgte.

Forcebadon er en forladt landsby, hvor de fleste af husene nu er i ruiner. Byen var i århundreder en vigtig landsby på pilgrimsvejen, men nu er der kun et herberg.
Pa herberget mødte vi et par danskere, som var startet d. 10 april i Sevilla i syd Spanien og var gået op gennem landet. Vi fik varmen og en kop kaffe, inden turen gik op over passet i 1500 m.o.h.

Turen går nu ned af stenede stier mod Manjarin. Manjarin er ikke en by, men et sted der er kommet på pilgrimskortet fordi Tomas har oprettet sit helt særprægede refugium i et af de forladte huse. Tomas er en enspænder, en af disse egenartede personer, man undertiden støder på langs pilgrimsvejen. Personer som har helliget deres liv til udelukkende at tage sig af pilgrimme. Hvis der er nogen af jer som har set Bertelsen på caminoen i fjernsynet, var det afsnittet, hvor han sov på loftet sammen med en ung mand fra Buenos Aires som hed Jesus.

Når det er tåget ringes der med klokken, så pilgrimmene kan finde frem.

Efter besøget hos Tomas gik turen stadig ned af indtil vi når landsbyen Acebo hvor frokosten blev indtaget. Undervejs var tågen forsvundet og solen stod højt på himlen.

Vi er nu i Molinaseca efter 25,7 km i meget kuperet terren.

Vi har indkvarteres os på herberget Albergue Santa Marina. Herberget er superfint og rent.

Vi har varet i bad og vasket dagens snavsetøj som nu hænger ude i solen. Snart skal vi ind til byen og spise middag.

Nok for denne gang
Anette & Flemming

Dag 4. Onsdag  4.5.2011
Dagens etape: Molinaseca – Villafranca del Bierzo. 30,7 km.

Da vi gik i seng kl 21:30 i aftes, var der allerede flere som var gået i seng og en som snorkede højt. Vågnede ved 2 tiden da det var meget varmt i lokalet hvor vi sov 11 personer. Lå et stykke tid og lyttede til egnens hunde som gøede engang imellem. Faldt dog i søvn igen og sov til 06:00. Da ikke alle var vågne, listede vi stille op og pakkede vores grej sammen med pandelamper på, gik ned og hentede vores støvler og trak en kop kaffe i automaten inden vi gik.

Vi gik kl 06:45 medens der endnu var mørkt.  Det var omkring 8 grader uden for og stjerneklart. For at komme tidligt afsted, havde vi aftalt at spise en let morgenmad medens vi gik. Morgenmaden bestod af en banan, lidt kildevand og et kys af kæresten. Men da denne morgenmad ikke kunne række langt, valgte vi at spise den rigtige, når vi kom frem til Pomferada. Det var kun 7 km, vi skulle gå.  Efter at have spist et stort morgenmåltid på en cafe forlod vi  Pomferada. Og det lykkedes os at finde de gule pile og komme rigtig ud af byen.

Efter at have forladt Pomferada gik turen gennem flade landbrugs områder og mange små landsbyer, den ene mere forfalden end den anden. Enhver lille landsby med et kirketårn havde mindst en storkerede med storke i. Nogle gange var der pladsproblemer da 3 par havde valgt samme kirketårn til redeplads.

Et sted mødte vi en bondekone og bondemand mand som brugte en gammel ko (havde udtag til mælk) til at trække ploven på deres lille mark. Det lignede et klip fra en Morten Kock film.

Naturen har ændret sig siden i går, hvor vi gik i bjergene. I dag har vi gået igennem store vindistrikter. Vi kom ogsa forbi en “bodega” men det var for tidligt på dagen til smagsprøver.

Solen har været med os hele dagen. Over middag var temperaturen over 22 grader.
Når man går på caminoen, har man solen i ryggen det meste af tiden. Ruten går stik vest.
Når man sådan har gået nogle dage, er man blevet helt rød bag på og på venstre side. Ens arme er mere solbrændt bag på end foran. Maven og højre side ligner en bleg forårs dansker.

I dag har vi valgt komforten med et Hotel, da vi skal være friske til i morgen, hvor det bliver en hård tur, da vi skal vandre fra den nuværende højde på 505 meter og op i 1300 meter. Vi skal overnatte i en lille, førhen, forladt bjerg landsby, som nu er blomstret op igen.

Nu er det tid til at komme ud og handle så slut for denne gang.
Anette & Flemming

Dag 5. Torsdag 5.5.2011
Dagens etape: Villafranca del Bierzo – O Cebreiro. 30,5 km.

Efter en god nats søvn, stod vi igen klar i støvlerne inden kl. 7, fik et stempel i pilgrimspasset på hotellet, inden vi gik ud i den friske klare morgenluft. Temperaturen var omkring 8 grader. Pilgrimspasset har vi hjemmefra købt hos De Danske Santiago Pilgrimme. I passet beskriver man om man vil ride, cykle eller gå på caminoen. Man skal endvidere skrive, om det er af religiøs eller kulturel grund, at man har valgt at vandre.

Vi møder mange andre vandrere og cyklister men endnu ikke set ridende, vi så dog i en lille by 2 heste parkeret foran en bar.

Der er en dejlig stemning blandt pilgrimme, når vi møder nogle bliver der hilst “Hola” eller ” Buen Camino” og vi svarer igen. Vi møder tit de samme mennesker på en dag og fotograferer hinanden ved de historiske steder på vejen. Lokal befolkningen er også utrolig rare og ønsker os Buen Camino. Dagen i dag har været en lang vandring på vej, men med skønne bjerglandskaber på begge sider af vejen, vi er gået igennem gamle landsbyer med huse der er så forfaldne og ødelagte, at der mange steder vokser planter indenfor.

Vejret i dag har været pragtfuldt, solen har stået højt på himlen hele dagen. Derfor var de sidste 7 kilometer, vi skulle igennem rigtig seje, inden vi nåede vores mål for dagens vandring, byen O Cebreiro i 1300 meters højde. De 7 kilometer gik det op, op og op ad stenede og jordede veje, hvor køerne bliver trukket for at komme på græs.
Inden vi nåede O Cebreiro passerede vi provinsgrænsen mellem region Leon og Galisien. Ved grænsen er der placeret en flot grænse sten.

Kort efter at vi passerede regions stenen nåede vi toppen og her var udsigten ud over bjergdalene ubeskrivelig flot.

Byen vi er kommet til er ikke så stor, ca 15 huse på en blæsende bjergryg. Da vi ankom holdt der 3 turistbusser. Det er åbenbart et populært udflugtsmål. Vi har indlogeret os på et hotel og har fået et værelse med lakerede gulve i maritimt stil.

Vi er begge trætte i ben og fødder efter dagens vandring, men ingen vabler og i godt humør.

Nu vil vi have et tiltrængt bad, inden vi skal ud og spise på et hyggeligt sted med ild i pejsen.

Flemming & Anette

Dag 6. Fredag 6.5.2011
Dagens etape: O Cebreiro – Samos. 29,5 km.

I morges indtog vi morgenmaden kl 06:30 i en restaurent med ild i pejsen.  Morgenmaden var den sædvanlige. En cafe con leche, brød som var ristet godt sort i kanten, smør og marmelade. Afgang fra stedet kl. 06:45 og foran os lå 8 km, før vi kom til bjergpasset Alto do San Roque i 1270 meters højde hvor fru Remedios har sin lille morgenmads restaurant hvor vi indtog endnu en cafe con leche. På vej ned af de stenede stien mod byen Triacastla, kom vi forbi en statue af en pilgrim som strider sig gennem passet. Dette måtte vi have nogle billeder af.

Efterfølgende manglede der kun 9 km, men det var 9 lange km. da terrænget var hårdt at gå i.  Var fremme 15:30 og fandt os et værelse i et helt nybygget hotel fra 2010 til kun 40 euro. Der var også vaskemaskine, så vi fik lige klaret den daglige vask.  Byen har et gammelt kloster fra et årstal som jeg ikke kan huske nu og som jeg kommer på senere. Vi nåede lige rundvisningen kl 18:30 og sikken en rundvisning. Klostret ser forfaldent ud udefra, men inde var der de flotteste vægmalerier og kirkesalen var helt overdådig. Da rundvisningen var færdig, kunne vi lige nå at spise, inden vi skulle til messe i klostret. Leveringen af maden trak en del ud, så vi kun nåede afslutningen af messen.

Det var nu begyndt at tordne. Det var så kraftigt at lyn og tordenskraldet kom samtidig. Lyset gik flere gange i byen men kun for et øjeblik. Efter messe gik vi tilbage til cafeen. Det regnede dog så voldsomt nu, at vi begyndte at løbe for at komme i tørvejr. Vi var begge forundret over at vores ben kunne løbe efter dagens hårde etape. Vi fik et glas vin og da vi havde drukket ud, gik vi hjem og lå under dynerne kl 22.

Anette & Flemming

Dag 7. Lørdag 7.5.2011
Dagens etape: Samos – Portomarín. 34,4 km.

I dag startede vi vores vandring i Samos. Da barene først åbnede kl 07 og vi ville afsted  inden, havde vi aftenen før købt nogle bananer og noget vand, så vi havde til morgenmaden. I løbet af natten havde vejret klaret op, så vi gik fra Samos i let skyet vejr. Morgenmaden blev indtaget gående.  De mange dage med mange kilometer i benene kan nu mærkes. Dagen i dag har vi begge været rigtig trætte i benene allerede fra morgenstunden. De 12 km til Sarria tog rigtig lang tid, da terrænget var temmelig kupperet. Foran os havde vi stadig 22 km til Portomarin. Eftermiddagen var hård og vi måtte have mange hvil. Vi passerede i dag 100 km stenen som fortæller, at nu er der kun 100 km til Santiago, det er et sted, hvor vi pilgrimme tager billeder af hinanden under stor jubel.

Vi nåede først Portomarin kl 18 efter 11 timer og 33 km vandring.

Det var det for denne gang.
Anette & Flemming

Dag 8. Søndag 8.5.2011
Dagens etape: Portomarín – Palas de Rei. 24,5 km.

Hej igen! I dag ankom vi til Palas de Rei ved 14 tiden, dagens vandring var heldigvis ikke så lang. Vi er godt brugte i fødder og ben efter de 2 foregående dage. Etapen i dag har været meget på veje og ikke så kuperet. I gamle dage var der mange pilgrimme, som ikke nåede målet. Vi kom i dag forbi en mark, hvor der efter sigende skulle ligge en del af de pilgrimme begravet, der ikke nåede Santiago de Compostela.

Der var også mange, der blev udsat for landevejsrøvere. De ” landevejsrøvere” vi har mødt, har været gamle damer. Vi kom forbi en gård, hvor der stod en gammel spansk dame med en tallerken med et viskestykke over, hun åbnede for indholdet af tallerknen og det var en stabel pandekager, vi sagde”nej tak” , men hun blev ved med at insistere, så til sidst tog vi imod. Da vi begge havde fået en pandekage drysset med sukker, rakte hun hånden frem , vi skulle selvfølgelig betale, vi gav en euro. men hånden kom frem igen , det var ikke nok, nok en euro, og så var hun tilfreds. Vi gik og jeg sagde til Flemming, at jeg ikke havde i sinde at spise den, da jeg så hendes sorte fingre, men Flemming var begyndt at spise lidt af den. Efter behørig afstand fra damen smed vi resten af pandekagerne i vejkanten. Et andet sted kom en ældre dame gående imod os og gestikulerede med sin stok og fortalte om sol, øst, vest, nord og i hvilken retning Santiago lå. Vi takkede og så var hånden fremme, vi trode at hun ville sige farvel, men så klappede hun på sin lomme, hun ville have penge for sine oplysninger,. Først da blev vi opmærksomme på, at nu var der en “landevejsrøver” på spil igen.

Vi møder tit de samme mennesker på vores vej, et par, hun svensk og han fra sydafrika kom vi til at sludre med en af de første vandringsdage. De er gået fra St.Jean-Pied-de-Port i Frankrig og har snart gået 800 km. Han sagde altid på engelsk ” we are going to Pochahontas” eller ” are you going to Pochahontas” og grinede, vi forstod ikke hans vits, så Flemming spurgte ham en dag, hvad joken gik ud på. Det handlede om, at de aldrig vidste hvor langt de ville gå, så derfor gik de altid til Pochahontas. Så når vi mødes hedder han Pochahontas. Meget søde mennesker, som gjorde os opmærksomme på, at der var en rundvisning på Klostret i Samos i forgårs.

De fleste dage har vi kunnet gå flere timer, inden vi mødte andre pilgrimme. I dag har vi nærmest gået i kø nogle steder, hvor stierne har været smalle. Der er en forklaring på det. I går passerede vi 100 Km stenen til Santiago de Compostela, og hvis man vil opnå at få Compostelaet, som er et bevis, der bliver udstedt af kirken i Santiago, skal man gå mindst 100 Km., cykle 200 og vistnok ride 300.

Vejret har de sidste 2 dage ikke givet os så meget solskin, men blæst og byger, så vi har haft brug for vores regnslag. Lige nu skinner solen dog. Vi har set på vejrudsigten for de næste dage, som ser rigtig godt ud med sol og omkring 20 grader. Vi har stadig ingen vabler, men antydningen af nogle, som bliver godt plastet til. Vi glæder os begge til at komme til Santiago de Compostela, måske mest mig, da jeg ikke har været der før, men hørt, at det skal være en fantastisk oplevelse at overvære messen i Katedralen.

Håber at I alle har det godt i Danmark.
Flemming & Anette

Dag 9. Mandag 9.5.2011
Dagens etape: Palas de Rei – Arzúa. 29,2 km.

Hej igen! Er kommet godt frem til Arzúa.
Ellers ingen opdatering i dag grundet træthed og for megen vin.
Anette & Flemming

Dag 10 . Tirsdag 10.5.2011
Dagens etape: Arzúa – Santiago de Compostela. 38 km.

Hej igen! Ja så nåede vi til Santiago de Compostela i flot solskins vejr. Vi var allerede i byen ved 13.30 tiden. Da Flemming har døjet en del med smerter i det ene knæ, sansynligvis på grund af overanstrengelse, valgte vi at tage bussen de første 16 km og starte vores vandring i Santa Irene, så dagens etape kun blev på omkring 22 km. Heldigvis har Flemming ingen problemer haft med knæet i dag.

Santiago er en meget stor by og den største vi har været i på turen. Der er i byen, som i alle de andre Spanske byer, vi har været igennem, en del huse der trænger til noget forskønnelse. Katedralen ligger inde midt i byen, et mægtigt bygningsværk fra ca 1100.

Vi gik rundt i byen og nød stemningen. Det er meget tydeligt at se, hvem der er pilgrimme og hvem de andre turister er. Vi pilgrimme går næsten uden undtagelse rundt i sandaler og zip-off bukser.

Vi holdt en pause på en cafe inden vi kom til byen og så var der en, der sagde hej! “Hvor skal I hen”, det er en sjov fornemmelse når man lige pludselig møder en landsmand, for vi har ikke mødt så mange danskere på Caminoen. Det var et dansk par fra Kolding, som havde gået hele vejen. De var startet 11 April i Frankrig. De var først blevet mætte af at gå for et par dage siden, da de næsten var i mål, og det er den samme oplevelse, som vi har haft.

Dagen i dag har ikke været så kuperet, det var først den sidste del af turen på vej ind til Santiago. Vi er gået gennem områder med rigtig mange Ecalypsus træer. De er ikke specielt kønne, men dufter skønt. Vi har læst, at træerne vokser 6 meter om året og tager alt lyset fra de andre træer, så de ikke kan leve.

Her til aften har vi været til messe i Katedralen, en noget mere stemningsfuld oplevelse end i de danske kirker. Ærgeligt at vi ikke kan forstå sproget, det ville have givet nogle andre oplevelser. Vi har også haft mange oplevelser med lokale Spanioler, hvor det havde været skønt at kunne sproget.

Vi har også været oppe på pilgrims kontoret for at få udstedt vores Compostelle. Beviset på at vi er nået i mål og nu er rigtige pilgrimme.

I morgen vil vi tage bussen ud til Finisterre, det tager 3 timer hver vej, så vi starter tidligt igen, vi vil så gå de 3 kilometer, som der er ud til verdens ende, som man troede, det var en gang.
Flemming & Anette

Dag 11. Onsdag 11.5.2011
Bustur til Verdens ende ( Finnesterre) 90 km. fra Santiago De Compostela.

Havnen i Finesterre

Endnu en gang stod vi op til vækkeuret. Vi skulle nå bussen til Finesterre, som afgik fra busstationen kl 09:00. Vi skulle også gerne lige nå at finde en bar, få noget kaffe og morgenmad inden de tre timer i bussen. Det lykkedes også. Bussen var en dobbelt dækker og var næsten fyldt ved afgang. Turen tog 3 timer hver vej. Fra Santiago kørte vi mod vest ud til atlanterhavet, hvorefter vi drejede mod nord og fulgte kysten. På vejen til Finnesterre kom vi igennem mange små badebyer. Turen var utrolig smuk.

Da vi var ankommer til Finnesterre, havde vi 6 timer inden bussen gik tilbage. Vi skulle nå to ting. Gå de sidste 3 km. for at komme ud til verdens ende. Ved verdens ende er der tradition for, at pilgrimmene efterlader sine støvler og brænder sit gamle tøj af.

Dette gjorde vi dog ikke, men vi kunne se, at der stadig var ild flere forskellige steder.  Vi skulle også have beviset for, at vi har gået turen, med hjem. Beviset er en af de muslingeskaller som findes i store mængder på sandstranden i Finesterre.

Nu da vores pilgrimstur er forbi, er vi begyndt at gå klædt som andre turister. Det betød at vi for første gang på turen har gået i sandaler uden sorte sokker. Vores fødder var ikke helt klar til denne udfordring og kvitterede med solskoldede sandal fødder.

I morgen skal vi for første gang vågne uden brug af vækkeur. Vi skal til pilgrimsmesse i katedralen kl 12 og ellers gå rundt i byen som turister.

Anette & Flemming

Dag 12. Torsdag 12.5.2011
Hviledag i Santiago de Compostela

Hej igen for sidste gang her fra Spanien.
Har sovet til kl 9. for første gang i ferien. Efter badet gik vi ud i byen, for at finde en bar der havde morgenmad. Efter morgenmaden slendrede vi lidt rundt i byen, inden vi gik op til katadralen hvor pilgrims messen startede kl 12. Vi mødte mange kendte ansigter, som vi har set on/off igennem de sidste 2 uger. Messen var meget mere overdådig denne gang, end den vi var til forleden aften kl 19:30. Det var en nonne som sang for og 6 munke som sagde alle de vise ord, som vi alligevel ikke forstod noget af. Fik taget nogle video klip af det, som i kan se senere.

Det var alt for denne gang. Når vi er kommet hjem vil vi redigere teksten med de historiske fakta.

Tak for jeres interesse for vores tur og de kommentarer vi har fået undervejs.
Vi ses pludselig.

Vi vil nu checke ind på flyene til i morgen, få printet vores bordingpass og gå ud og spise frokost i solen.

Hilsen fra Anette & Flemming

Dag 13. Fredag 13.5.2011

Hjemrejse med fly fra Santiago de Compostela til Madrid og derfra vider til København.

Links: Bertelsen på caminoen i fjernsynet