maj 062012

Årets lange vandretur står igen i år på vandring på Camino Frances i nord Spanien.  Turen i år vil vare 14 dage og foregå i den sidste uge af april og første uge af maj og strække sig over 260 kilometer. Det bliver så Anettes 2 og min 4 tur på Caminoen. Denne gang har vi planlagt at starte vandringen fra Roncesvalles som ligger oppe i Pyrenæerne på den spanske side af grænsen mellem Frankrig og Spanien og gå til Burgos. Sidst i april kan der stadig ligge sne i Pyrenæerne så vi måske ikke kan starte i Roncesvalles men må starte i Pamplona istedet.

Det er planen at flyve til Madrid og derfra flyve videre til Pamplone hvor vi vil ankommer sent om aften. Vi vil overnatte på Hotel Husa Noain som ligge ca. 15 minutters gang fra lufthavnen. Tidligt næste morgen vil vi tage en Taxi de ca. 50 kilometer som der fra Pamplona op til Roncesvalles og begynde vores vandring der. Jeg har læst at det vil koste mellem 55 og 80 euro for turen så det bliver spændende at se hvad prisen ender på. Da vi nu er helt oppe i Pyrenærerne vil dagens vandring for det meste gå ned af.

På nedenstående kort kan du se, hvad vi hjemmefra har planlagt at vandre hver dag. Det er dog ikke mere fast, end at vi kan ændre på det undervejs, hvis der skulle komme dage med dårlige ben. Undervejs vil vi bo på herberg sammen med de andre pilgrimme. Herbergene ligger ganske tæt, helt ned til 7-8 km’s afstand. Vi er dog ikke mere frelste, end at vi nok snupper et hostel i ny og næ.

Afhængig af muligheden for at komme på internettet, vil vi prøve at beskrive hvordan dagens etaper er forløbet og hvad vi har oplevet. I vil kunne se på kortene hvordan terrænet er og hvor langt vi har gået.

I er velkommen til at sende en hilsen til os.

Hop direkte ned til alle billederne

Dag 1. Søndag  22.4.2012.Roncesvalles – Zubiri. 22 km.

vandredag1

Hej allesammen

Turen herned gik uden forsinkelser. Vi nåede frem til hotellet i Pamplona kl 21:30, men da var der lukket og slukket alle steder, så vi gik direkte i seng. Vi havde via mail bedt hotellet om at booke en taxi til kl. 06:30 næste morgen. Anette havde faet en ny mobil, men hun mente nok, at hun kunne finde ud af at bruge vækkeuret. For at være sikker satte jeg også min mobil til at vække samme tid. Kl. 06:30 ringede de fra receptionen og fortalte, at nu var taxien der.  Vi for ud af sengen og kunne ikke forstå, at ingen af vore mobiler havde ringet. For at være sikker på ikke at sove over os, havde vi brugt funktionen “gentagelse” og sat den til lørdag i den tro, at den så ringede mere end en gang, men gentagelse betød hvilken dag, den skulle ringe. Jeg havde været i bad, børstet tænder og taget tøj på i løbet af 5 min og skyndte mig ned,  men taxien var kørt igen og receptionisten fortalte, at den ville komme tilbage kl 07:30. Kort efter kom Anette ned og nu sad vi så og ventede i 45 minutter. Ventetiden brugte vi på at spise vores medbragte morgenmad. Hjemme fra havde vi smurt nogle rugbrøds madder, som vi havde frosset ned. De var nu tøet helt op og var ret friske. Taxien kom og vi kørte de ca. 40 km op gennem bjergene til Roncesvalles. Efterhånden som vi nærmende os Roncesvalles, viste termometret i taxien kun 2 grader, men der var heldigvis ingen sne. Prisen endte på 75 euro som hotellet havde anslået at det ville koste. Inden vi begyndte vores vandring, var vi lige inde på en bar og få en cafe con leche og finde vores overtræks bukser frem så vi kunne holde varmen.

Vejret har været tørt men overskyet hele dagen og ca. 10 grader. Vandringen i dag har gået gennem kuperede områder og egetræs skove. Flere steder i skovene har det været meget mudret. Ved 15 tiden nåede vi frem efter ca. 20 km. Vi må erkende…. Vi har syndet…

Vi har indlogeret os på et dobbelt værelse med eget bad på herberget El Palo De Avellano. Vi har brugt eftermiddagen på at vaske mudrede støvler og regnbukser. Nu er det slut for denne gang da vi skal ud og spise en 3 retters pilgrim menu med vin for 12 euro.

Hilsen Anette & Flemming

Dag 2. Mandag  23.4.2012. Zubiri – Pamplona. 21 km.

vandredag2

Hej med jer.

Efter en god nats søvn var vi nede og spise morgenmad kl 07:00. Morgen maden bestod af en cafe con leche,og ristet brød med marmelade. Vi spiste morgenmaden sammen med de andre pilgrimme. Vi sad på bænke ved lange borde og ventede på, at det ristede brød blev delt rundt. Der blev kun serveret et stort stykke pr. mand, men der var også cornflakes og mælk på bufféen. Vi oplevede noget sjovt, der var en dame vistnok tysk, der af sin mand fik hældt cornflakes i sin kaffe. Ja, det var altså helt med vilje. Da morgenmaden var indtaget forlod vi herberget og begav os mod Pamplona. Turen gik langs floden Arga, som vi fulgte det meste af dagen. Turen gik svagt ned af gennem skove og over åbent land. Vi kom gennem mange små landsbyer, men så ikke mange mennesker i byerne.

I en af byerne mødte vi en mand, som havde sin hund med pa Caminoen. Hunden, en golden retriver, havde to små tasker hængende over ryggen. Det så rigtig sjovt ud. Da vi nærmede os Pamplona og dens forstæder skiftede naturen karakter til åbne landskaber med mange fabrikker. I byen Trinidad De Arre krydsede vi floden Arga for sidste gang inden vi nåede Pamplona. I en smal gade i nærheden af torvet fandt vi et lille hostel. Efter at have installeret os, gik vi rundt i Pamplona og hyggede os. Efter at have spist aftensmad på en bar der lå på torver i byen, blev det regnvejr. Det regnede så meget at gaderne var menneske tomme, så vi opgav at gå rundt for at finde den internet cafe, som vi havde fået oplyst der skulle ligge i nærheden. I stedet gik vi hjem.

Anette & Flemming

Dag 3. Tirsdag  24.4.2012.Pamplona – Puente La Reina. 23 km.

vandredag3

Hej Allesammen

I dag startede vi vores vandring i overskyet vejr. Det havde regnet om natten, men dagen bød kun på få spredte byger.

Hele formiddagen gik med den lange stigning op til Alto del Perdon med pilgrimsskulpturerne. Skulpturerne er lavet af jernplader og forestiller mennesker og dyr, som strider sig gennem modvinden på toppen af bjerget. Her blev der flittigt taget billeder af hinanden, på tværs af nationaliteter. Her oppefra var der en fantastisk udsigt ud over landskabet til alle sider.

Derefter startede turen ned, hvor vi bl.a. kom igennem egeskove.

Da vi nåede til Puenta la Reina indlogerede vi os på Alberge Jakue som ligger lige inden man kommer ind i byen. Det var helt i top og kan varmt anbefales, pæne 2 sengs værelser med eget bad, vaskemaskine og tørretumbler. Vi var heldigvis de første af dagens vandrere, så vi fik hurtigt fyldt i vaskemaskinen, inden der kom andre. Det var godt, for der gik ikke lang tid før folk stod på nakken af hinanden for at komme til. Efter tøjvask og en kold øl, gik vi en tur i byen.

Ved en sjov butik med noget gammelt tøj, skulle jeg agere fotomodel og da Flemming sagde at jeg skulle stille mig foran vinduet, lød en stemme” Jeg skal nok flytte mig”. Det var den første dansker vi mødte. En kvinde fra Silkeborg, som havde planlagt at gå til Santiago. Hun var desværre blevet en dag forsinket, da hendes bagage ikke var kommet med flyet til Pamplona. Hun havde helt til juni til at gå turen, men vidste ikke om hendes ben kunne holde til hele turen, da hun havde 2 knuste ankler.

Efter turen og dagens bad gik vi hen for at spise. Vi havde købt billetter til buffet, som ville vare fra 19:30 til 22:00. men vi blev godt skuffede, da vi kom til restauranten, for vi måtte pænt vente, da der ikke var plads. Efter en times venten i baren, blev vi anvist et 3 personers bord sammen med en amerikaner fra Virginia. Vi fik nu en rigtig hyggelig aften i hans selskab. Han hed Patrick, var omkring vores alder og ville gå hele caminoen. Han arbejdede for regeringen med analyse og havde varet i Afghanistan i 5 måneder. Nu trængte han til at komme væk. Han skulle så mødes med sin kone i Leon og fortsatte derfra sammen med hende. Efter middagen gik vi i seng for at vare friske til næste dags vandring.

Flemming & Anette

Dag 4. Onsdag  25.4.2012. Puente La Reina – Estella. 22 km.

vandredag4

Hej igen

Vi startede dagen i det smukkeste solskinsvejr. Vejret er stadig køligt for årstiden. Da vi denne morgen gik ud af Puente La Reina, var der lange skygger foran os og vi fik skudt nogle gode billeder.

Når man skal ud af byen, skal man passere en af de smukke gamle broer, som vi oplever i mange byer hernede og har vandret over mange gange.

På den anden side af broen lagde vi byen bag os og begyndte vandringen af vejen ud af byen.

Vi mødte her Franskmanden der gik med sin hund. Det ser ud til at de begge, hund og mand, nyder samværret og de stiller altid op til fotografering. På vores vandring i dag kom vi igennem små byer. Det er altid en oplevelse at se de små lokalsamfund. Der er som regel pænt i gaderne, der ligger ikke papir og lignende der flyder. Hvis du så kommer ind på de lokale barer i de små byer, ligger der papir og flyder på gulvet langs baren. Det er åbenbart en gammel skik, at man bare smider papir fra mad og lignende ned på gulvet. Vi har dog oplevet, at man i de store byer er begyndt at sætte krukker på bardisken, hvor der står, det er til papir.

På vores vandring i dag kom vi igennem mange områder med vinmarker. Det ser fantastisk ud, når man skuer ud over landskabet med vinstokke på rad og række. De står nærmest snorlige.

Da vi nåede til Cirauqui gik vi ind på en bar og spiste morgenmad og fik vores uundværlige cafe con leche, som vi er blevet forfaldne til. Vandringen i dag går meget gennem åbne områder og vi kan se rigtig langt. Når vi i landskabet kan se den næste by i det fjerne, ser det ud som om, der ikke er særlig langt, men der kan godt være 5-7 km.

Vi har meget af tiden i dag gået i områder med mange smukke valmuer. Dagen er gået godt og vi ankommer til Estella ved frokosttid. Estella er en lidt større by. Vi finder en bar hvor vi kan få lidt at spise. Vi vil begge have en salat. Hvis man bestiller salat hernede, kan det være svært at vide, hvad den indeholder, trods det at vi har paleur med og at mange ting står på engelsk. Salat er som regel “salat mixta”. Flemming er ikke vild med tun og vi har erfaring for, at der tit er tun i denne salat. Da vi bestiller, spørger jeg, om de har tun, på det lidt spanske jeg kan. Jeg forstår så, at der bliver svaret ja.  Jeg siger så “no atuna” som det hedder på spansk og prøver at vise nej med hovedet. Lidt efter foregår der en aktivitet, hvor der åbenbart bliver hentet noget ud i køkkenet fra et andet rum. Vi erfarer så, at den dejlige skål salat, vi får, lige har fået lidt tun fra dåse ovenpå. Ak ja, man kan nemt blive misforstået.

Efter at have indtaget vores salat, gik vi rundt i byen for at finde et sted for natten. Vi fandt et hostel lige ved byens centrum. Man kom ind ved at gå ind i en opgang. Da vi kom ind til receptionen, var der meget mørkt og der gik en ældre dame rundt. Da hun så os begyndte hun at tænde lys. Vi måtte med fagter og vores lidt spanske forklare, at vi gerne ville have et værelse med bad. Hun førte os derefter ned af en gang, så vi kunne vælge mellem 2 værelser. Da vi gik tilbage for at betale, virkede det som om hun havde glemt os, for vi måtte pænt vente til hun havde tid til at modtage vores betaling. Vi gik derefter ud for at udforske byen.

Flemming & Anette

Dag 5. Torsdag 26.4.2012. Estella – Los  Arcos. 21 km.

vandredag5

Hej Allesammen.

I går var vi inde på biblioteket i Estelle og skrive for de sidste dage, da der ikke havde været mulighed for at komme på nettet tidligere. Desværre er alt det vi har skrevet ikke blevet gemt, som vi troede. Vi vil skrive for de første dage på et senere tidspunkt.

Dagen i dag startede tidligt, da vi havde besluttet, at starte dagens vandring kl 07:00.  Vi havde aften før fundet et bageri som åbnede kl 07:00 så der havde vi besluttet at købe vores morgenmad. Efter at have handlet ind gik vi gennem byens gader som lå øde hen. Det var endnu ikke blevet helt lyst. Medens lyset tog til gik vi ud gennem byens forstader. Der havde regnet en del om natten og det småregnede stadig, så vi fik brug for vores regnslag. Efter et stykke tid kom vi til det eneste sted på pilgrimsruten, hvor de stadig holder traditionen i hævd med at hjælpe pilgrimmene på deres vej til Santiago. Stedet er en bodega, hvor de laver vin.

Der er to haner til fri afbenyttelse. Den ene med vand og den anden med …..VIN. Selv om klokken stadig ikke havde paseret 8 synes vi at vi skulle smide fordommene og gøre som alle andre . Det er første gang vi har drukket vin af en hane i en mur, og så inden klokken var 8. Efter at have smagt vinen, som ikke var noget særligt, gik vi videre. Regnen var nu hørt helt op, så vi smed regnslagene. Efter at have passeret flere små byer uden en bar kom vi nogle timer efter til en by, hvor der var en bar, så vi kunne få vores morgenkaffe. Pa vejen mødte vi igen franskmanden med sin hund. Hunden var en golden retriver. Den havde to tasker over ryggen, lige som et par cykeltasker. I taskerne lå hundens mad til turen. Vi havde første gang mødt dem oppe i pyrenærerne.

De sidste 10 kilometer af dagen gik vi gennem åbent landskab med bjerge og vinmarker så langt øjet rakte. Vi er nu kommet til Los Arcos, hvor vi har fundet et Hostel.

Anette & Flemming

Dag 6. Fredag 27.4.2012. Los Arcos – Logroño. 28 km.

vandredag6

Hej  igen.

Vi viste at dagen i dag ville blive en af de lange så vi havde aftalt at starte dagen tidligt. Anette havde stillet uret til kl 05:30 så vi kunne vare klar til at begive os afsted kl 06:30. Anette vækkede mig glædestrålende og fortalte at hun kunne se en stjerneklar himmel. Så viste vi, at vi ville få en dejlig morgenvandring medens solen stod op. Dette kom også til at passe.

Vi havde aftenen før købt flútes, ost og vand, så vi kunne tage morgenmaden undervejs. Sansol som ville være den første by, vi ville møde, lå 7 km væk så vi viste at morgenkaffen ville lade vente på sig. De første 7 kilometer fra Los Arcos til Sansol gik næsten ligeud så vi gjorde en god fart. I Torres del Rio var en bar, hvor vi holdt pause og fik morgenkaffen. Efter Torres del Rio gik det gennem temmelig kuperet landskab indtil vi nåede Viana hvor vi indtog frokosten.

Ved en af de hårde opstigninger mødte vi endnu en dansker. Han sad i græsset og nød solen og udsigten over det åbne landskab. Han startede sin vandring forrige torsdag, og havde været lige ved at opgive i starten, på grund af  det kolde vejr. Han kom fra Aalborg, men ellers var han ikke så snakkesalig.  Derefter var der næsten 10 kilometer gemmen trist landskab omgivet af motorveje. Klokken 15 nåede vi omsider Logroño godt trætte i benene. Vejret har varet super hele dagen. Det har været så vildt, at vi har været nødt til at smøje de lange bukser op og finde t-shirten frem. Vi har indlogeret os på et *** hotel, hvor vi næsten tømte varmt vands beholderen. I morgen er også en af de lange dage, så vi starter nok også denne dag før solen har fået øjne.

Mange Hilsner
Anette & Flemming

Dag 7. Lørdag 28.4.2012. Logroño – Nájera. 29 km.

vandredag7

Hej igen

Dagen i dag var en af de lange og den startede i gråvejr. Dagens etappe var også en af disse hvor terrænet gik op og op i lang tid. Indtil middag havde vi lidt småregn, og området vi gik i var ikke så spændende som de foregående dage.

Da vi nåede over middag tog regnen til og inden vi nåede slutningen på dagens vandring, var vi dyngvåde.

Støvlerne var våde ind til fødderne og regntøjet kunne ikke helt holde tæt. Da vi nåede Nájera var vi trætte, ømme i fødderne og plaskvåde, men der er råd for alt . Støvlerne tørrede Flemming ved hjalp af en hårtørrer på hostellet. Varmeapparatet blev flittigt brugt til alt det våde. Vi var utrolig heldige, fandt et Hostel, hvor der var 2 værelser tilbage, vi skulle så dele badeværelse med en anden, men vi var superglade for at finde et tørt og varmt sted. Det var en franskmand, som boede i det andet værelse, men vi så ham kun en enkelt gang. Da vi havde fået tørt tøj på, gik vi ned i byen. Der var byfest, noget de holdt hvert år på denne tid og det regnede altid, fortalte vores vært. Hun havde også sagt, at vi ville få varme på værelset, hvad vi også fik. Varme på værelset er ikke altid en selvfølge hernede. Vi havde lidt svært ved at finde værten til hostellet. Hosteller langs caminoen er tit lejlighedsbebyggelser, der er låst af og så er værten der ikke altid. Men folk er utrolig venlige i Spanien, så da vi havde rendt rundt lidt og kigget, kom der en Spanier og nærmest fulgte os hen til en bar, hvorfra vi skulle leje vores værelse. Vi havde set et skilt med henvendelse i baren, men var ikke helt sikker på, hvilken en det var.

For at komme ind til den gamle del af byen skulle vi over en gammel bro, der gik over floden. Folk var klædt ud i forskellige dragter og mange unge mand gik med blå og orange parykker. Der var levende musik på pladser og boder mange steder. Vi mødte vores amerikanske ven Patrick og fik en sludder. Han havde indlogeret sig på et Alberge, som så ret godt ud. Senere skulle vi finde ud a,f at det var godt vi valgte et Hostel, på den anden side af broen. Efter vores obligatoriske middag på en bar og en tur rundt i byen, gik vi hjem for at sove. for vi vil gerne af sted tidligt, da det er så smukt at vandre tidligt om morgenen. Da vi skulle i seng, var der en del larm på hotellet. Vi brugte vores medbragte ørepropper så vi faldt hurtigt i søvn. Næste morgen skulle vi erfare, at vi havde gjort et godt valg ved at vælge et Hostel udenfor midtbyen. Da vi startede vores vandring næste morgen, mødte vi rigtig mange unge mennesker på vej hjem fra nattens fest. Hele byen summede af liv denne morgen. Unge mennesker stod og hang udenfor barene rundt om i byen. Der kørte taxa´er rundt med  unge mennesker, der skulle hjem fra fest. Policia Local kørte rundt og inspicerede og vi blev guidet ud af byen af nogle vagter, der passede på de overdækkede boder, der skulle bruges igen denne dag.  Som vores ven Patrick fortalte, da vi mødte ham på vej ud af  byen, var han om natten blevet holdt vågen af al larmen, og om morgenstunden af dem, der ikke kunne styre sig, og måtte ofre sig på gaden. Han fortalte bl.a. at de havde sunget sange for alle pilgrimmene på herberget engang i løbet af natten.

Flemming & Anette

Dag 8. Søndag 29.4.2012. Nájera – Santo Domingo de la Calzada. 21 km.

vandredag8

Hej Igen

Klokken halv syv var vi klar og i støvlerne igen. Byens unge var på vej hjem fra gårdsdagens fest og vinkede til os. Vi havde findet en bar som havde åbent kl 06:00, så  den aflagde vi et besøg for at få noget morgenmad inden de 6 kilometer som der var til næste landsby. Der var allerede mange pilgrimme, der var pa vej og lidt efter blev vi overhalet af vores amerikanske ven Patrick, som vi lige sludrede lidt med inden han forsatte uden os. Vejret var fint med lidt blå himmel, men temperaturen var noget under de 10 grader.
Efter en halvanden times vandring nåede vi frem til den første lille landsby, hvor vi fandt baren. Der var allerede kommet mange vandrere, så det tog nogen tid før vi fik vores cafe con leche. Vi havde hørt fra andre, som havde hørt vejrudsigten, at de næste tre dage ville det stå på regn. Det regnede dog ikke men var temmelig overskyet. Da vi havde været temmelig våde dagen før, besluttede vi at droppe nogle af pauserne for at komme så langt som muligt inden det ville regne igen. Landskabet vi gik igennen var ikke så kuperet,  men vi var omgivet af rigtig mange vinmarker. I baggrunden kunne vi se bjerge med sne pa. Dagen før var vi kommet ind i Rioja vindistriktet. Da det havde regnet dagen før var mange af de jordveje vi gik på meget mudrede. Støvlerne blev temmelig tunge af alt det mudder som klistrede til dem. Da vi ankom til Santo Domingo lidt over 12 fandt vi et hostal drevet af nonner og indlogerede os. Vi har varet rundt i byen som er en gammel og smuk by med en katadral med en masse historie tilknyttet.

Til pilgrimsvejen til Santiago knytter der sig mange legender. En af disse handler om nogle tyske pilgrimme.

En tysk familie, far, mor og søn som var på pilgrimsfærd til St. James’ grav i Santiago standsede for at overnatte på en kro i Santo Domingo. Værten datter lagde an på sønnen, men han afviste hendes tilnærmelser. Rasende og skuffet over afslaget, skjulte hun et sølvkrus i den unge mands taske og meddelte myndighederne tyveriet næste morgen, efter familien havde forladt kroen. Drengen blev straks arresteret, og hængt som det var skik i middelalderen. Hans krop blev  hængende på galgen som advarsel til andre, der ville begå lignende forbrydelser.  Fulde af sorg forsatte hans forældre deres rejse til Santiago. På vej hjem igen kom de forbi Santo Domingo. Da de nærmer sig torvet, hvor deres søns krop stadig hang i galgen, blev de overrasket over at opdage, at han stadig var i live. De hastede op til byfogden og fortalte ham om det hændte. Byfogden som var i gang med at sætte to høns til livs udtalte. Hvis jeres søn stadig er i live , lad så disse to lækre høns på min tallerken flyve. Og straks gjorde de det. Sønnen blev taget ned fra galgen og forenet med sine lykkelige foraldre.

I kirken her i Santos Dominge er det et bur over graven af  Santos Domingo, hvori der går to hvide høns rundt.
Hvis i ikke tror på historien, kan vi sige at vi med egne øjne, har set de to hvide høns i kirken i dag.

Anette & Flemming

Dag 9. Mandag 30.4.2012. Santo Domingo de la Calzada – Belorado. 23 km.

vandredag9

Hej igen

I dag har vi vandret meget af turen på en sti langs hovedvejen. Dagen har været blæsende og kold og turen har varet meget i  fladt terran. Da vi ankom til Belorado, var der en gruppe af pilgrimme der råbte med hænderne i vejret ” BELORADO”, de var åbenbart glade for at vandringsdagen var slut. Det var vi også. Flemming har desværre måtte klare turen på piller, da han har fået nogle problemer med det ene ben/ankel.

Belorado er en lille hyggelig by med flere små torve. Efter en tur rundt i byen fandt vi et herberg, som havde dobbeltværelse med bad. Der var også et sted til at vaske tøj og en fælles tagterrasse. Her kunne vi hænge tøjet til tørre og sidde i solen. Vi gik i byen og købte en flaske rødvin, så vi kunne nyde et glas på terrassen. Men da vi kom tilbage, havde vi ikke tænkt på at se, om der stod tandkrus på vores badeværelse, hvad der ikke gjorde. Men vi fandt ud af at rødvin godt kan drikkes omhældt i en vandflaske. Vi var på vores tur rundt i byen nede og se på det herberg som Flemming havde sovet på sidste gang, han var på denne tur. Der var ret hyggeligt og vi besluttede, at vi ville spise der om aftenen. Så kunne det være, at vi mødte nogle vi havde snakket med tidligere. Middagen startede kl. 19.30 og vi stod i kø på trappen sammen med de andre pilgrimme for at komme ind i restauranten. Vi blev placeret ved et bord med 2 brødre fra Filipinerne, en finsk kvinde og en spansk mand.Vi havde en rigtig rar aften, især de Filipinske mand var meget sympatiske. Den ene Angelo, var god til at oversætte, når der blev snakket spansk. Han havde boet i USA siden han som 19 årig kom dertil for at studere. Nu var han pensioneret og tog denne tur med sin bror. Broderen Anselmo fortalte glad, at vi i Danmark donerer penge til Filipinerne. Han fortalte hvad organisationen hed, men det var ikke en, vi kendte. Vi fik en rigtig god pilgrimsmenu, en af de bedre og personalet var yderst flinke. Da middagen var slut gik vi tilbage til vores værelse og lå og snakkede til vi gik i seng.

Flemming & Anette

Dag 10. Tirsdag 1.5.2012. Belorado – San Juan de Ortega. 24 km.

vandredag10

Hej igen

I dag stod vi tidligt op som vi plejer, når vi skal vandre. Vi havde dog aftenen før snakket om, at vi måske måtte lave vores planer om og tage bussen det sidste stykke til Burgos, af hensyn til Flemmings ben. Vi besluttede at tage bussen. Vi ville skulle vandre omkring 27-28 km denne dag, på grund af overnatningsmuligheder. Vi vidste, at der var mange vandrere, der ligesom os ville slutte dagen i den lille by Ages, og der derfor ville blive trængsel på de få overnatningssteder der er. Så beslutningen om bussen var ikke så svær. Vi pakkede rygsækken og gik hen til en bar på et hotel for at få noget morgenmad. I baren spurgte vi efter bus tider. Da det var 1 Maj kørte bussen først kl. 12. Vi skulle nu få 3-4 timer til at gå med at slentre rundt i byen og drikke en cafe con leche i ny og næ. Vi mødtre en pilgrim fra Irland, der stod og ventede på bussen allerede kl. 9. Vi kunne så fortalle ham, at den først kom kl. 12. Han fortalte, at han havde brugt mange dage på at vente flere timer på en bus. Vi fandt dog ikke ud af, hvorfor han tog bussen så meget i stedet for at vandre. Det var en blæsende morgen, men solen kom heldigvis til sidst og vi fandt et sted med læ, hvor vi kunne vente. Inden bussen kom var der også andre vandrere der dukkede op. Vi faldt i snak med en dame fra Canada, hun ville helt til Santiago, men kunne ikke tidsmæssigt nå det, så derfor tog hun bussen ind i mellem. Hun gik alene, men ville have sin mand med en anden gang.

Busturen til Burgos tog en lille time. De sidste 10 km ind til Burgos, var forstadskvarterer og det var bl.a. gennem denne og industrikvaterer vi skulle have vandret. Burgos er en storby med katedralen inde i indre by.

Her er rigtig hyggeligt med mange torve, pladser og bænke allevegne. Vi nyder at sidde i solen. Vi havde hjemmefra reserveret et hotel, vi vidste faktisk ikke at det var 4 stjernet. Vi kunne heldigvis godt få en ekstra overnatning. Det er nu blevet lidt varmere og vi vil bruge de næste 3 dage på at udforske byen. Vi skal først med tog til Pamplona fredag kl. 14 og efter en overnatning i byen, flyver vi hjem lørdag. Vi skal flyve fra Pamplona til Madrid og derfra skifte til et andet fly til København.

Vi slutter vores beretning nu. Når vi kommer hjem, vil vi opdatere med manglende facts og satte billeder ind. Tak for hilsnerne fra Jer alle.

Flemming & Anette

10 Responses to “Camino vandring i Spanien 2012”

1. Hej Annette og Flemming
    Der skal lyde de bedste ønsker for jeres vandretur i Spanien og jeg / vi vil følge med her på siden.

2. Kære begge to
    Rigtig god tur sydpå, I vælger da også et godt tidspunkt – væk fra regnen!
    God Fornøjelse
    Vi glæder os til at høre fra jer

kh lisbeth

3. Kan i ha en god tur og pas nu på de løse tyre når i er i Pamplona

4. Kære begge to

Rigtig god tur. Håber vejret er med jer.

Kh Jette

5. Hej Anette og Flemming
    Rigtig god tur til jer. Vi vil spændt følge jer. pas godt på jer selv.
    Knus Marianne

6. Hej Anette og Flemming,
    Selvom I ikke har skrevet efterfølgende, håber jeg, det går godt. Kan godt forstå I valgte hotel med bad, efter jeres første dag. Det lyder som om, det har været ret koldt, og vådt.
    Håber, vejret er blevet mere solrigt. Fortsat god tur.
    På min fridag i dag, onsdag, regner det 🙂
    Hilsen fra Merete

7. Hej Anette og Flemming

Jeg håber I har en dejlig tur – god vind i benene;-)

Knus
    Anne-Rikke

8. Hej begge to

Det er spændende at følge med på jeres vandring – godt I har fået bedre vejr…. Her er det stadig gråvejr – men dog lidt mildere.

Kh Jette

9. Hej igen fra mig! Det lyder spændende, alt det I oplever. Jeg kunne godt lide den med golden retrieveren, der bar sin mad selv – hvor kært 🙂
    Nu er det så også min tur til at rejse, så jeg får ikke kommenteret mere.
    Men jeg håber, jeres ben holder til resten af turen, og jeg kan godt forestille mig, det må være fedt at komme op og tidligt af sted – især når det er en skyfri himmel 🙂

Fortsat rigtig god tur.
    Hilsen Merete

10. Hej Anette

Jeg er netop kommet hjem fra Irland sent i går aftes og først nu set at du er afsted igen!
    Jeg gik f.eks mandag morgen langs kysten på bjergsti syd for Dublin 8 km. og så senere rundt i Dublin et par timer, jeg var kvæstet.!..Jeg kan ikke forstå du kan klare de strækninger…måske skulle jeg smide nogle kilo 🙂
    Jeg glæder mig til at få læst noget mere af jeres dejlig vandertur og få en snak med dig når i kommer hjem. God vind!! Kh Anette F.