sep 112014

Efterårs vandring på Camino del Norte.
Santander til Ribadeo

Nu er det snart et halvt år siden, at Anette og jeg kom hjem fra vores forårs vandring på Camino del Norte. Med den tid vi havde til rådighed, nåede vi at vandre de ca. 250 kilometer, som der var til Santander. Mine vandrestøvler har det meste af sommeren forsøgt at overtale mig til at tage ned og vandre på denne smukke og fantastiske rute igen. Til sidst måtte jeg give efter, men da Anette ikke kan få ferie her i efteråret, besluttede jeg at tage ned og vandre alene på noget af ruten. Jeg har ikke købt nogen billet til hjemturen endnu, så jeg er frit stillet til at vandre så langt jeg gider, men det bliver nok omkring 14 dage. Jeg flyver til Santander mandag d. 15.9 og starter så min vandring dagen efter. Nedenfor kan du se kort over turen og mine dags etaper. Etaperne er dog ikke mere faste, end at jeg kan ændre på længden af dem, hvis jeg skulle få en dag med “dårlige ben”.

Afhængig at mine muligheder for at komme på nettet, vil jeg forsøge at uploade billeder og skrive lidt om mine oplevelser undervejs. Billederne vil du kunne se nederst på denne side.

Fakta om turen

Gå direkte til foto fra turen

Dag 1: Santander – Santillana del Mar. 38 km

Kom godt til Santander i aftes. Landede kl. 21 i aftenvarmen på ca 25 Grader. I morges kl. 8  startede turen så. Den første time gik med at komme ud af byen. Resten af formiddagen vandrede jeg gennem den ene lille landsby efter den anden i et svagt bakket landskab. Ved middagstid skulle jeg krydse en flod. Der var tre måder, det kunne gøres på. Enten gå langs floden til man kom til en bro. Det var en omvej på 11 kilometer og ikke noget for mig. Anden mulighed, som mange følger, er at gå over tog broen, men man skal ruppe sig, da der kører tog hvert 15 minut. Den mulighed overvejende jeg. Det endte med at jeg tog toget over broen. Toget kørte hver halve time, så jeg skulle ikke vente så længe, før der kom et tog. Jeg skulle kun køre en station. Stod på i byen Boo og stod af igen på Mogro stationen. Desværre gik jeg lidt forkert, da jeg gik fra stationen, så jeg måtte gå en omvej. Dagens etape endte med at blive 38 kilometer, selvom jeg kørte tog de to af dem. Er nu nået til byen Santillana del Mar.

En  rigtig gammel by med mange fire stjernet hoteller og mange turister. Morgendagens etape bliver på 24 kilometer til byen Camillas

Dag 2: Santillana del Mar – Comillas. 24 km

Efter en lang nat søvn var jeg klar og i støvlerne igen kl 07:30. Solen var endnu ikke stået op, men det var tæt på. Efter en tur rundt i byen uden at finde en bager spurgte jeg en lokal, om der var en. Det var der ikke. Man skulle et stykke uden for byen. Der var 3 kilometer til næste lille flække, som jeg håbede på havde en bar. På vej ud af byen stod solen helt op og oplyste landskabet i den smukkeste varme orange farve. Efter at have gået en time var jeg så heldig at finde en bar der havde åbent.

Det meste af formiddagen gik jeg i åbent landskab og kunne hele tiden se langt. Senere gik jeg gennem store landbrugs områder med majs, som de er ved at høste nu. Turen i dag har været meget kuperet og også rigtig smuk. Det meste af dagen gik det enten op eller ned. Det har også været rigtig varmt i dag med temperaturer over de 30 grader det meste af dagen og fuld blus på solen. Nu her i Comillas kl. 20 er det 25 grader. I morgen står turen på 27 kilometer til Unquera.

Dag 3: Comillas – Colombres. 28 km

Ved fire tiden ankom jeg til byen Colombres efter 33 kilometer. Det var ikke meningen, at jeg ville have gået så langt, men byen jeg havde planlagt at stoppe i, var bare en masse huse hvor hovedvejen løb igennem. Der var en masse tung trafik, så jeg valgte at gå videre. Colombres er en lidt speciel by på grung af byggestilen. I 1800 tallet var der mange af egnens indbyggere som emigrerede til Sydamerika, Amerika og Mexico. Mange af disse emigranter vendte siden tilbage og byggede nogle store paladser i den byggestil der var, hvor de kom fra. Har været på emigrations museet i byen og det kan anbefales.

På turen i dag har jeg gået med de flotteste hvide bjerge på min venstre side og havet til højre. Der har ikke været så mange op og nedture som i går, men dem der var, de var rigtig lange. Det har også været varmt i dag, så jeg har drukket rigeligt med væske og vand. I morgen står turen på 24 kilometer ud til byen Llanes som ligger ved havet.

Dag 4: Colombres – Llanes. 23 km

Var fremme i Llanes ved 14:30 tiden efter 24 kilometer. Den første time gik langs landevejen ned mod havet. Solen stod op, mens jeg gik der og det var det bedste, der kunne siges om det stykke. De jeg nåede havet, kunne jeg tage vejen eller gå langs med klipperne ned mod havet. Jeg valgte turen langs havet. Det var en rigtig smuk tur gennem klipper og mellem køer som også gik der. Hele tiden med udsigten ud over det blanke hav.

Efter en times tid kom jeg til en grusvej, som jeg fulgte, til jeg kom til en lille by med en bar, hvor jeg holdt hvil. Derefter mange kilometer på en grusvej gennem et kuperet og lidt kedeligt område uden nogen spændende udsigter. Endnu en by og en bar inden jeg nåede en streng opstigning til en sti i 135 meters højde, som jeg fulgte de sidste 5 kilometer til Llanes.

Llanes er en rigtig dejlig by ved havet. Byen er bygget omkring den lille fjord og havnen ligger således midt inde i byen. Vejret er stadig skønt hernede. Temperaturen er heldigvis faldet lidt. Her kl 19 er der sol og 25 grader. I morgen står turen så på 30 km til Ribadesella.

Dag 5: Llanes – Ribadesalla. 30 km

Er ankommet til Ribadesella lidt efter kl. 16 i 28 graders varme. Gik ud af Llanes i tusmørket i morges og af landevejen mod Poo.

På den lokale bar i Poo indtog jeg min sædvanlige morgenmad, en cafe con leche og noget brød. Da jeg kom ned til havet, sad der en ung fyr på en bænk og nød solopgangen.

Det var Paul fra Østrig, som er software ingeniør og på sin første Camino tur. Vi fulgtes ad et par timer og fik snakket en del, hvorefter vore veje skiltes igen. Jeg har ikke set noget til de mennesker, som jeg mødte i går. I dag har jeg set ca 6-8 vandrere. En del spanioler og to tyske kvinder. Turen i dag har været rigtig flot med flere sving ud til havet og gennem dejligt landskab. Bjergene, som jeg de sidste par dage har haft på min venstre hånd, er nu kommet tættere på og er også blevet større. Jeg mener, at de hedder Pico del Europa. Vejret er stadig super med sol og varme. Nætterne og morgenerne er dog de sidste par dage blevet noget koldere. D.v.s under 20 grader. I morgen står turen på et par og tyve kilometer til Colunga.

Dag 6: Ribadesalla – Colunga. 21 km

Forlod Ribadesella kl. 8:30 i den kølige morgenluft og gik over broen til den anden halvdel af byen og til højre ud af strandpromenaden. Der var flere morgenbadere i vandet, selv om solen endnu ikke havde fået magt.

Efter ca. en kilometer drejede jeg fra og tog en bjergvej ind i dalen. Kom forbi herberget i San Estefan de Lecas og fortsatte et godt stykke af små veje til det nu gik nedad til stranden i La Vega. Var så betaget af synet af havet og stedet at jeg fortsatte langs stranden.

Opdagede senere at jeg ikke skulle været gået langs stranden, men skulle være drejet til venstre af en lille vej inden stranden. Fortsatte et stykke langs stranden til jeg fandt en sti, som gik op til den rigtige sti. Derfra til byen Berber, som ligger lidt væk fra kysten, hvor jeg gjorde holdt ved den lokale bar. Derfra igen ned til Teja stranden som jeg fulgte via et sti system.

Noget af det smukkeste jeg længe har set. Efter endnu et par timer var jeg i Colunga. Klokken var nu 15. I morgen kommer jeg til byen Villaviciosa som er en skillevej på Camino del Norte. Her deler vejen sig mod Gijon og mod Oviedo. Tager jeg vejen til højre fører den mig videre op til Gijon og videre langs kysten af Camino del Norte op til Ribadeo og derfra sydvest ind i landet mod Santiago. Tager jeg vejen til venstre fører den mig ned til Oviedo og derfra af Camino Primitivo, som går op over bjergene mod Santiago. Jeg har, inden jeg tog hjemmefra fået at vide af Anette, at hun ikke vil have, jeg går over bjergene alene. Hvilken vej jeg vælger… ja det får i først at vide i morgen.

Dag 7: Colunga – Gijon. 46 km

Kan allerede nu røbe at jeg ikke er drejet til venstre for at tage over Camino Primitivo. Anette og jeg har planlagt at tage en tur herned igen til foråret og vil så sammen tager turen over bjergene. Denne Camino tur er bare en solo tur for mig, for at prøve det. I går skulle jeg faktisk ikke have været stoppet i byen Colunga, men være fortsat til byen Sebraya for at min dags etape i dag ikke skulle blive 46 kilometer. Sebrava er et lille sted uden bar og muligheder for indkøb, så jeg skulle selv have haft mad med op til byen. Da det var søndag i går, mens jeg var i Colunga havde butikkerne lukket, så der var ikke muligheder for indkøb af nogen art, derfor valgte jeg at overnatte i byen. Da jeg ikke ønskede at gå 46 kilometer i dag, valgte jeg at tage bussen fra Colunga til Villaviciosa og så starte derfra. Det skulle senere vise sig at være et godt valg. Startede så i Villaviciosa ved 10 tiden og gik til Gijon. En rigtig hård dag må jeg sige. Allerede ved dagens start var det tåget og finregn. Ved starten på den første stejle opstigning til bjerg ryggen i 420 meter havde det små regnet et stykke tid, så det var en våd fornøjelse. Ved kaffepause i byen Peon begyndte det så at regne kraftigt. Endnu en kraftig opstigning før det så gik langsomt nedad igen. Da jeg endelig kl 18 nåede Gijon efter 30 kilometer, regnede det stadig kraftigt og mit tøj og mine støvler var gennemblødt af regn og sved. I morgen står turen på 24 kilometer til Ávilés. Har ikke fået taget så mange billeder i dag, men en ko i regnvejr kan det godt blive til.

Dag 8: Gijon – Aviles. 22 km

Startede fra Gijon mod Aviles ved otte tiden og fandt den rigtige vej ud af byen. Den første time gik med at komme ud gennem Gijon og dens forstæder. Inden jeg rigtig slap byen, skulle jeg også lige gennem et industri område med et stort kraftværk. Derefter gik det gennem smukt landbrugs land. Det varede dog kun ca 7 kilometer, inden jeg nåede til de store industri områder med de mange store jernstøberier som havde store skorstene på. Resten af turen ind til Aviles var ikke noget at råbe hurra for.

Centrum af Aviles var dog en positiv overraskelse for mig. Byen bestod af rigtig mange flotte bygninger og mange pladser med liv og mange mennesker. I morgen står turen på 40 km til Soto de Luina.

Dag 9: Ávilés – Soto de Luina. 39 km

Efter at have sovet på det noget triste og lidt dyre Hostel “La Fruta”, midt i byen, var jeg i støvlerne og på vej ud af byen kl. 07:00. Jeg var taget tidligt afsted, for jeg havde tænkt mig at gå til Soto de Luina som ligger 40 kilometer fra Aviles. Jeg har nu været på farten i 9 dage, så det mente jeg godt, at jeg var i form til. Havde dog en plan B om at stoppe i en by tidligere, hvis benene drillede. Dagen før havde jeg været nede i byen, for at lokalisere hvordan jeg skulle komme ud af den i mørke. Jeg konstaterede, at jeg ikke ville kunne se markeringerne i mørket, så jeg besluttede at følge vejen, som løber forbi stationen, ud af byen til jeg kom til forstaden Salina. Der ville jeg så ramme Caminoen igen. Temperaturen var nu 13 grader og med lidt tåge, nu da solen var stået op. Salina er en forstad til Aviles og det var tydeligt, at det var her de lidt mere velstillede boede. Bilerne var fine og alle husene i fin stand. Da jeg gik gennem byen mødte jeg mange forældre som fulgte deres små børn i skole.

Man kunne se, at de var fine i tøjet. Jeg mødte også en mor og hendes datter som gik helt ens klædt i noget lilla tøj. Det var ret komisk at se på. På et tidspunkt, da jeg stod stille og kiggede på mit kort, blev jeg overhalet af en spanioler som gik super hurtigt. Da jeg lidt senere halede ind på ham, fandt jeg ud af, at han ikke var særlig hurtig, men at det var hans ben der var så korte, at det så ud, som han gik rigtig hurtigt. Efter Salina gik turen gennem bakket og smukt landskab med en masse små hyggelige byer.

Nogle steder lå tågen stadig ud over dalene. Bjergene som jeg den sidste uge har haft på min venstre side er nu forsvundet, men ude i horisonten kan jeg ane nye bjerge. Ved 13 tiden nåede jeg byen Soto del Barco efter ca. 20 kilometer. Fandt en bar i udkanten af byen med en fin udsigt ud over floden og byen neden for. Der gjorde jeg holdt og fik noget at spise og Cafe con Leche.

Her mødte jeg en tysker og to italienere, tyskeren faldt jeg senere i snak med, han hed Andreas og var fra Frankfurt. De to Italienere ville forsætte til Soto de Luina,  så jeg besluttede, at det ville jeg også. Resten af dagen gik turen gennem mange små byer og gennem mange små skove med Eukalyptustræer. Kl. 18:30 ankom jeg så til Soto de Luina godt træt i kroppen, men med ok ben, efter ca. 40 kilometer.

Dag 10: Soto de Luina – Cadavedo. 22 km

Dagens etape var på 21 kilometer til byen Cadavedo. Efter morgenmaden gik det ud af byen af landevejen mens solen var ved at stå op. Straks efter byen gik det op af bakke men heldigvis ikke så langt. Efter ca. 3 kilometer kom jeg til et sted, hvor jeg kunne vælge at gå op gennem bjergene, men i min bog stod der, at den var dårligt markeret, så jeg valgte at gå af landevejen. Turen af landevejen gik gennem byen Novellana, inden jeg kom til Castaneras, hvor jeg gik ned mod havet for at nyde udsigten og de meget flotte klippe formationer som ligger der.

Samme vej tilbage og videre gennem mange små landsbyer i et flot åbent landskab. I Cadavedo fandt jeg et hotel som lå lidt uden for byen lige ved havet og der besluttede jeg mig for at overnatte. Om aftenen da solen skulle til at gå ned, gik jeg ud til havet og den lille kirke som lå der, for at se solnedgangen.

Dag 11: Cadavedo – Luarca/Almuna. 19 km

Jeg ankom til Luarca ved middagstid efter kun 15 km i dag. Byen er valgt med omhu, da den beskrives som rigtig skøn. Byen ligger dybt nede, klemt inde mellem klipperne og er bygget omkring en natur havn. Det er en fiskeri by og det bærer mange af byens restauranter præg af. Negro floden deler byen i to dele. Den gamle nede del ved havnen og en ny del som er forbundet til den gamle via 7 broer.

I morgen står turen på ca 22 km til byen Navia som også ligger ved vandet. Vejret er stadig godt med masser af sol. Temperaturen er faldet yderligere, så nu er morgenerne ret kolde til solen får magt. Der er også meget dug i græsset. På søndag når jeg til byen Ribadeo,  som er den sidste kystby inden caminoen forlader kysten og drejer sydvest over og ind i landet mod Santiago. Her stopper jeg så min vandring på caminoen for denne gang. Mandag tager jeg bussen og kører til Ávilés hvor jeg overnatter, inden jeg flyver hjem tirsdag. Flybilletten har jeg købt i dag.

Dag 12: Luarca – La Caridad. 30 km

Så er jeg nået til La Caridad. Startede kl 07:30 efter morgenkaffen og det ristede brød fra Luarca mod Navia.

Ankom lidt over middag efter en “kort” tur på ca 21 km. Da der måske kommer lidt regn i morgen, valgte jeg at gå videre sammen med nogle andre vandrere til næste større by som er La Caridad. En lidt kedelig by med meget forfald. Her til aften er byen dog livet gevaldigt op, da Ankers tivoli er kommet forbi. Der er hoppeborge til børnene og øl og mad til de voksne. Den første halvdel af dagen er gået gennem flot landbrugs land i bakket landskab.

De sidste 10 kilometer fra Navia er stort set gået langs med en landevej. I morgen er det så min sidste vandre dag. Turen står på ca. 21 kilometer til Ribadeo,  hvor min camino så stopper for denne gang. Vejret i dag har været solrigt og varmere end i går og næsten ingen vind.

Dag 13: La Caridad – Ribadeo. 21 km

Forlod La Caridad kl.07:30 og mødte en masse unge som var på vej efter nattens fest. Der havde været koncert om aftenen og den havde varet til langt ud på natten, havde jeg hørt. Jeg kunne se, at det havde regnet, men det var tørvejr nu. Det var helt mørkt, da jeg gik ud af byen. Fulgte vejen et godt stykke i stedet for stien, da jeg ikke kunne se markeringerne på stien. Det blev senere lyst end det plejende, da det var overskyet. Fik ikke kaffe og morgenmad inden jeg gik, da barene først blev åbnet kl 09:00 og så længe ville jeg ikke vente på at komme af sted. Håbede så på at der var en bar i den næste lille by jeg kom til, så jeg kunne få en kop kaffe, men det var der ikke. Jeg har erfaret, at det ikke altid er muligt, at finde en bar når man har brug for det, så jeg har altid noget forplejning med, så jeg kan klare mig. Jeg fandt heller ikke nogen bar før jeg ankom til Ribadeo. Byen ligger ned til vandet og er temmelig stor.

Turen i dag har ikke været særlig spændende. Gennem en masse landbrugs områder med majs. Ruten har heller ikke været særlig godt markeret, så på et tidspunkt mistede jeg stien. Til sidst opgav jeg at gå af stien og gik så af landevejen gennem de små flækker, som var markeret på mit kort. Dagens etape var på 22 kilometer og jeg var fremme lidt over middag. Det var også en underlig følelse, at nu var det sidste etape for denne gang.  Jeg er glad for, at jeg skal hjem nu, men det er også en lille smule vemodigt at jeg nu ikke mere skal vandre, nyde landskaberne og møde de andre vandrere. Har lige været oppe og købe bus billetten til Ávilés til i morgen.

Buen Camino

Rygsæk vægt Flemming  = 9,3 kg

Start vægt Flemming = 89 kg

Slut vægt Flemming =  87,5  kg

Foto kan ses i stor størrelse ved at klikke på et billede og navigerer med pil tasterne. De kan også ses som et slideshow i et nyt vindue. Tryk her