dec 092013

Vandring på La Gomera fra 1-8-december 2013

Årets vinterferie skulle i år gå til den grønne ø La Gomera og vi valgte at bo i Valle Gran Ray. Vi skulle denne gang rejse sammen med vores venner Anne-Marie og Kurt. Jeg har selv været der en gang tidligere og er meget begejstret for øen, så det var ikke svært at lokke de andre til at tage derned. En beskrivelse af øen fra et tidligere besøg kan ses her.

La Gomere ligger en times sejllas fra Tenerife, så turen hjemmefra og dertil kan nogen gange godt være lang. Denne gang var turen en af de lange.  Vi tog S-toget kl. 04:30 for at kunne være i lufthavnen i god tid inden vi skulle flyve kl. 07:00. Efter ankomsten til Tenerife kl 12:00 blev vi kørt til et hotel i Los Christanos, hvor vi kunne være, til vi ville blive afhentet om aftenen og kørt ned til færgen som skulle sejle kl. 20:30. Efter en times sejlads ankom vi til San Sebastian, som er hovedstaden på La Gomera. Der ventede bussen, som skulle køre os de ca. 50 km til Valle Gran Ray. Vi skulle bo på hotellet Charco del Conde. Vejen fra San Sebastian til Valle Gran Ray går over bjergene og er meget snoet. Flere af passagererne i bussen blev noget køresyge inden vi nåede frem, så køresyge piller vil være en god ide at have med, hvis man har tendens til køresyge.. Klokken 23:30 nåede vi endelig frem til vores hotel, vi havde nu været på vej i næsten 18 timer, men rejsetiden er det hele værd.

Charco del Conde hvor vi boede

Dag 1.

Vejret var temmelig overskyet og det havde regnet om natten, men det skulle ikke forhindre os i at komme ud og vandre, så vi pakkede rygsækken med regntøj og begav os af sted mod Cercado, som ligger oppe i bjergene. Det var nu begyndt at regne lidt, så vi var ikke helt sikre på, at vi kunne vandre op til Cercado. I La Calera snakkede vi med damen på det lokale turist kontor og hun meddelte bestemt, at det ikke var muligt at vandre op i bjergene i dag, grundet den megen regn der var faldet om natten. Stierne ville være mudrede og glatte og dermed farlige. Nu regnede det kraftigt, så vi indså at vi måtte nøjes med at vandre rundt i Valle Gran Ray dalen.

La Calera

Det blev til en  8,5 kilometer dejlig tur i regnvejr rundt i byerne Vueltas, La Calera  og La Playa som ligger i dalen ned mod vandet. Da vi gik op til byen La Calera fandt vi en cafe med udsigt ud over byen og ned til vandet. Her sad vi og betragtede uvejret. Det var ganske fascinerende med havet og skyerne i det fjerne. Vi ville sidde til det stilnede af, men det skete ikke, så det var på med hele udstyret og ud i regnen igen. Heldigvis skifter vejret hurtigt hernede, så vi fik en aften med opholdsvejr, inden vi skulle ud og spise.

Vueltas – La Calera – La Playa – Vueltas

Gps kordinater og detalier fra turen kan downloades her.

Dag 2.

I dag var vejret med os og klokken 9 havde vi spist morgenmad og var klar til dagens vandretur på 11 kilometer som gik fra vores hotel og op til byen Cercado som ligger i 1080 meter. De første 3 kilometer gik det jævnt op af bakke på stien langs vejen, men så kom vi til den stejle stigning op til bjergkammen. Derfra gik det gennem palme klædte stier til Cercado.

Starten på det stejle stykke

Så er vi der snart

Gennem palme klædte dale

Da vi nåede frem havde tørsten indhentet os så vi måtte ind på den lokale bar.

Bar marina i Cercado

Da vi havde drukket en øl, fik vi bar mutter til at ringe efter en taxa, som kunne køre os tilbage til hotellet. Turen tilbage var betydelig længere end turen op til byen. Taxa metret slog 25 euro, da vi nåede tilbage til hotellet.

Vueltas-Cercado

Gps kordinater og detalier fra turen kan downloades her.

Dag 3.

Biltur rundt på den nordvestlige del af øen. Turen gik op gennem Valla Gran Ray dalen til Arure. Derfra mod Vallehermoso. Inden vi nåede Vallehermoso var vi drejet fra og kørt ned til Alojera

Alojera

Der var temmelig langt af små snoede veje. Samme vej tilbage og videre til Vallehermoso hvor vi kørte ned til vandet og gik en tur ud til en borg lignede restaurant, som dog var lukket. For yderlig info se her.

Samme vej tilbage og videre mod Agulo. På vejen gjorde vi lige stop for at nyde udsigten over mod Tenerife og Teide.

Tenerife og Teide i baggrunden

Agulo by

I Agulo gik vi en tur i den hyggelige by og spiste frokost på den lokale bar. Efter frokosten gik det øst over til dalen og byen Hermigua. Derfra videre op gennem National parken midt på øen tilbage til Valle Gran Ray. Bilen blev lejet i byen hvor vi boede hos Rentacar Garajonay  og var en Seat Leon til 35 euro om dagen.

Dag 4.

El Contadero – El Cedo – El Poyatas
Turen startede i Vueltas hvorfra vi, i vores lejede bil, kørte op til parkerings pladsen ved El Contadero i nationalparken og parkerede bilen. Derfra gik det af en markeret sti ned gennem laurbær skoven til El Cedo,  hvor vi holdt frokost. Vejret var solrigt og uden den tætte tåge som ofte indhyller skoven. Temperaturen er en del lavere her oppe i  ca. 1300 meter end nede ved kysten, så man skal huske varmt tøj samt regntøj.

Er. de Lourdes i udkanten af national parken

Bar og herberget i El Cedro

Derfra ned af det stejle stykke mod El Poyatas. Fra El Poyatas tog vi en Taxa op til El Contadero,  hvor vores bil holdt parkeret. Prisen for Taxa var 25 euro.

El Contadero – El Cedo – El Poyatas

Gps kordinater og detalier fra turen kan downloades her.

Dag 5.

Vueltas – La Calera – La Mererica – Arure
Tur fra vores hotel i Vueltas til La Calera,  hvor opstigningen til højsletten startede. Vi fandt starten på ruten i nærheden af kirken. Opstigningen tog ca 1½ time og var stejl. Her er en fantastisk udsigt og bjergsiden er mange steder beklædt med figentræer.  Derefter fladede det ud, nogle steder med en lille stigning og andre steder gik det lidt nedad.

Valla Gran Ray i baggrunden

Vi holdt pause ved det eneste større træ, som er her oppe på kanten af bjergkammen. Efter en kort pause forsatte vi op mod det højeste punkt på turen. La Merica i 857 meters højde.

Hvil under bjergets eneste træ

Derfra var der rimeligt fladt resten af vejen til Arure. I Arure var der besøg på det lokale værtshus, hvor vi fik noget af drikke og ventede på en Taxa som kørte os tilbage til Vueltas. Prisen var 20 euro.

Udsigten lige inden vi når Arure

La Calera – La Mererica – Arure

Gps kordinater og detalier fra turen kan downloades her.

Du er velkommen til at skrive en kommentar. Positiv som negativ.