jul 012014

En sommervandring på Øhavsstien rundt i Det Sydfynske Øhav med overnatning på vandrehjem og B&B. mandag d. 30/6 ankom vi til Falsled vandrehjem på Fyn. Her ville vi overnatte og næste dag starte vores vandring på Øhavsstien. Falsled vandrehjem er en gammel gård, der er bygget om til vandrehjem, meget charmerende sted med en hyggelig gårdhave. Vandrehjemmet ligger ved siden af den kendte Falsled kro. Byen Falsled er en lille idyllisk by med det ene kridhvide bindingsværkhus efter det andet, som ligger og stråler om kap med solen denne sommerdag.

Fakta boks.

Gå direkte til foto fra turen.

Etape 1: Falsled – Norden – Fåborg. 27 km.

Tirsdag d. 1/7 parkerede vi bilen på de parkeringspladser, der er placeret ved Øhavsstiens start og startede vores vandring. Stien starter nede ved Falsled havn og går langs vandet et lille stykke tid. Derefter gik vi ind i landet for at gå langs markerne. Vi kom forbi den store Herregård Steensgaard, som ligger idyllisk i et kuperet landskab. Det 500 år gamle byggeri er i dag en herregårdspension.

Stien fortsætter ind i skoven, hvor den krydser den gamle jernbane fra 1905. Den har dog ikke været i brug siden 1954. Stien fører os op på Fyns tredje højeste bjerg Trebjerg 128 m over havet. Her er et skøn vue ud over landskabet. Vi går videre og kommer forbi Fyns ældste beboede hus, herregården Østrupgård, bygget i 1300-tallet. En stor bindingsværksbygning, som er en af de største stråtækte bindingsværksbygninger i norden. Huset er en af de få bevarede borghuse i Danmark.

Her holder vi frokost og hviler i græsset for at nyde dette smukke bygningsværk. Turen går videre gennem skov og fortsætter over Svanninge bakker i det pragtfulde kuperede område. Derefter igen forbi smukke gyldne marker og små søer, for at ende i Fåborg.

Her overnattede vi på vandrehjemmet inde i byen.

Etape 2: Fåborg – Norden – Fjællebroen. 20 km.

Onsdag d. 2/7 går vi ud af Fåborg by. Vi har udset os en bænk, der ligger lidt oppe i landskabet, til at indtage vores morgenmad på, som vi havde indkøbt i Føtex på vej ud af byen.. Vi går videre af stien, men på et tidspunkt er vi kommet væk fra den og befinder os ud for et lille landssted. Ejeren kommer ud og forklarer os hvilken vej vi skal gå for at komme tilbage til stien. Han er meget snakkesalig og vil gerne vise os sine gamle traktorer, som han bruger al sin fritid på.

Hans værksted er overfyldt med værktøj og reservedele, men der er ingen tvivl om, at han ved hvor hver eneste del befinder sig. Vi finder hurtigt stien igen og fortsætter vores vandring. Igen igennem det smukke fynske landskab med marker, kirker og søer. Dagen slutter ved Fjællebroen, hvor vi har booket et værelse på B&B Firkløvergård.

Stedet er en gammel gård der er smukt restaureret, vi får et dejligt værelse med havudsigt. Vi oplever stor gæstfrihed, vi kan bare lave kaffe, hvis vi har lyst, så vi laver en kop og sætter os ned i haven. Inden vi ankom havde værten spurgt, om vi ville spise med, da der ikke er noget sted i nærheden, hvor vi kan få noget mad. Vi spiste sammen med 2 andre vandrere som vi fik snakket med. Middagen var overdådig.. Forret med tunmousse og laks, hovedret fasan, kartofler, grøntsager og salat og dessert en hjemmelavet isvaffel. Godt mætte og dvaske ville vi trække os tilbage, men så kom værtinden ind med nybagt kringle og kaffe. I spisestuen hang et kæmpe billede, det var et puslespil, som vores vært havde lagt sammen med nogle venner.

Det bestod af mange tusind brikker og forstillede Noahs ark og var på et tidspunkt Danmarks største.

Etape 3: Fjællebroen – Svendborg. 24 km.

Torsdag d. 3/7 gik fra Fjællebroen kl. 9 efter et flot morgenbord og rigtig god kaffe. Foruden de 2 kvindelige vandrere boede der også en ældre herre på Firkløvergård. Han boede om sommeren i et lille gæstehus, der lå i haven. Pensionisten var en bekendt af familien, som fik husly og kost, for til gengæld at hjælpe til i hus og have. Vores værtinde fortalte, at han en sommer, han havde været til en fest på Firkløvergård, havde udtrykt ønske om, at det kunne være skønt at opholde sig der om sommeren. Derefter blev der lavet denne aftale om at bo i haven, så det var en solstrålehistorie.

Vi startede vores vandringsdag langs vandet. Vi kom forbi en campingplads, der stod den var økologisk. Der var ikke noget personale, men der stod på opslagstavlen, at hver aften kom ejeren forbi, for at se om der var kommet nye campister til. Derefter drejer stien ind i landet forbi den fredede naturskov Præsteskoven, som er en fascinerende skov med over 200 år gamle krogede træer. Om foråret er bunden fyldt med stærkt lugtende ramsløg. Turen fortsætter nu et stykke tid af landevejen og derefter det sidste stykke langs vandet igen. Turen i dag havde vi lagt lidt om, da vores værtinde i Fjællebroen anbefalede os at gå langs vandet i stedet for at dreje ind i landet og gå forbi Vester Skerninge på vejen til Svendborg. Øhavsstien førte os ind i Svendborg under Svendborgsundbroen.

Man følte sig meget lille, når man gik her under denne store bro. I løbet af dagen havde vi mailet med en værtinde på et B&B i Svendborg, så vi havde et sted at overnatte. Vi valgte at overnatte 2 dage i Svendborg til 450 kr. pr. nat. Dette sted var et 2 etagers hus, hvor værtsparret boede i noget af den øverste etage og på den nederste etage var der adskillige udlejningsværelser. Vi fik et værelse med tekøkken på øverste etage. Første dag var der kun os på denne etage, men senere kom der 2 fyre, som var ankommet fra Amager på motorcykel. Det er den ene af dem, som man på vores billede kan se, ligge og sove udenfor om natten.

Etape 4: Svendborg – Rudkøbing . 26 km.

Fredag d. 4/7 Denne morgen startede vi vores vandring med at gå igennem byen, for at komme tilbage til Svendborgsundbroen. Vi ville gå til Rudkøbing og tage bussen tilbage til Svendborg. Turen over Svendborgsundbroen var flot i bagende sol med havet og Ærø færgen i sigte.

Efter broen gik vi ned af en lang trappe og videre gennem skoven til Vindeby havn. Fra havnen gik turen videre gennem skoven mod Eskær og over Troense til Valdemar slot, hvor det var tid til en kaffepause. Efter kaffen gik turen videre gennem Nørreskoven til Lundby, hvor vi fangede landevejen til Rudkøbing.

Resten af vejen til Rudkøbing gik af cykelstien langs vejen og over broen til Langeland. Vi nåede Rudkøbing kl. 15.30, godt tørstige og varme af dagens tur på ca. 27 km i bagende sol. Vi holdt en drikkepause ved havnens cafe og gik en tur i gågaden. Bagefter tog vi bussen tilbage til Svendborg. Vi handlede i Føtex, så vi kunne lave os en sommersalat med jordbær og æbler til aftensmad. Middagen spiste vi ude på terrassen, med udsigt ud over Svendborg.

Her sad også en familie fra Lemvig, de var på cykeltur 2 voksne og 3 børn. Vi fik en snak med manden, da kone og børn gik til byen efter is. Vi blev siddende til solen gik ned, det var en skøn sommeraften, en af dem man ikke kan få nok af.

Etape 5: Svendborg – Ærøskøbing – Marstal.  Rejsedag.

Lørdag d. 5/7 Vi stod igen tidligt op og pakkede rygsækken. Vi gik ned til havnen, for at sejle med færgen til Ærøskøbing. Færgen sejlede kl. 9.15 til en pris på 398 kr. retur for to personer.

I Ærøskøbing fandt vi et B&B, som vi bookede til næste dags overnatning. Efter en vandretur rundt i byen en times tid, fandt vi bussen til Marstal. På Ærø er det gratis at køre med bussen. I Marstal havde vi pr. mail booket et B&B. Det skulle vise sig at vores værtinde, som hed Annemarie var barnefødt i Hornbæk ligesom Flemming og at de havde fælles bekendte som de fik en lang snak om. Huset vi boede i, var et idyllisk lille byhus med en pragtfuld ugenert gårdhave.

Der var 3 udlejningsværelser, som alle var booket af par. Resten af huset, stue, spisestue, køkken og badeværelse havde vi til deling. Værtinden boede ikke i huset. Det ene par, vi boede med, var fra Hellebæk. De var på Ærø, fordi de solgte tøj i en af butikkerne på øen. Det andet par var fra Mols. De havde lige støbt sokkel på deres hus og mens det tørrede, ville de holde et par dage fri. Vi gik en tur til stranden og kiggede på de flotte farvestrålende små badehuse.

Da vi kom tilbage til huset, trak det op med mørke skyer, så vi satte os indenfor og hyggede os med rødvin, jordbær og chokolade. Senere gik vi ud og spise og en tur ned til havnen, hvor der var fest med liveoptræden.

Etape 6: Marstal – Ærøskøbing. 16 km.

Søndag d. 6/7 Vores værtinde havde dækket et flot morgenbord kl. 7.45. Vi fik sludret med de andre gæster ved morgenbordet. Rygsækken blev atter pakket og støvlerne snøret. Det første lange stykke tid vi vandrede, gik langs med bl.a. Ridestier. Vi mødte også en pige til hest som vi måtte vige for. På stien var vi rigtig plaget af stikkende hestebremser.

Senere gik vi på landevejen, forbi smukke huse. Turen i dag var på 16 km og vi nåede Ærøskøbing kl. 13.15. I Ærøskøbing boede vi Smedegade 24 på et værelse med egen tagterrasse. Vores værtspar var flyttet til Ærø fra Fyn for 9 år siden. De kom fra Svanninge bakker, hvor de fra deres bolig kunne se til Ærø. For mange år siden besluttede de sig så for, at de ville bo på Ærø når de blev gamle. Da vi havde indlogeret os, gik vi en tur ned til vandet, for at se de berømte badehuse der ligger side om side langs vandet. Vi tog sandalerne af og fik afkølet de varme fødder i strandkanten. Til aften fandt vi et hyggeligt sted i byen at indtage middagen. Ærøskøbing er en smuk gammel købstad med velholdte købstadshuse og brolagte gader. Her er gamle gadelygter og blomstrende roser langs husmurene.

Etape 7: Ærøskøbing – Søby. 19 km.

Mandag d. 7/7 Vi havde igen bestilt morgenmad og blev endnu engang overrasket over hvor meget, der bliver kræset for en. Flot morgenbord med opsats og lys på bordet, ydermere havde værtsparret Gerd og Knud lagt madpakkepapir, så vi kunne smøre os en madpakke til dagens vandring. Vi startede vandringen ved Vesterstrands berømte badehuse som er opført fra 1920 og frem. Disse huse blev opført, for at byens befolkning kunne tage ud til stranden med deres medbragte kaffe, mad og øl.

I dag vil det være ulovligt at opføre disse huse, men de er nu kulturhistorisk værdi. Husene går typisk i arv fra generation til generation. Turen i dag går gennem meget varieret landskab med flotte gårde og huse. Vi holder ingen pauser, frokosten bliver spist gående. Jeg ( Anette ) var bange for at komme for sent til sidste færgeafgang som er 14.45. Vi nåede Søby kl. 13.15 og havde nu tid til at sidde på havnen og nyde solen og noget at drikke. På Fyn kører der ikke mange busser mere, men der er organiseret en ordning med teletaxier. Det fungerer på den måde, at man ringer 1 time før, man har brug for transporten og prisen er som en busbillet. Vi kunne sidde på Ærø og bestille en teletaxi til at hente os i Fåborg havn. Da vi kom til Fåborg havn, gik der ikke lang tid før, at taxien holdt der. Vi skulle også hente en kvinde, der havde handlet i Lild. Vi fik en snak med kvinden som fortalte, at hun var træt af, at der ingen busser kørte om aftenen og teletaxierne også stoppede tidligt om vinteren. Hun følte sig isoleret og kunne ikke komme f.eks. I biografen om vinteren og være sikker på at kunne komme hjem med offentlig transport bagefter. Hun havde en søn der skulle i gymnasiet og han ville helt sikkert flytte nærmere byen, når han kunne, fortalte hun. Hun boede på den gamle skole i Faldsled, som var bygget om til boliger. Hun var rigtig glad for stedet, men overvejede også at flytte til byen, når sønnen flyttede, kun pga. den dårlige offentlige tilgang til stedet. Vi nåede Faldsled vandrehjem, fik et bad og kørte til Fåborg for at få et aftensmåltid.

Det var så slut på vores vandring i det sydfynske øhav. Tirsdag ville vi køre til Jylland og nyde et par dage ved Vesterhavet.

Fakta boks.

Vandre periode:
Start: Falsled på Fyn d. 1-7-2014
Slut:  Søby på Ærø d. 7.7.2014

Turens længde:
ca. 138 kilometer

Afmærkning:
Øhavsstien var rigtig godt afmærket på vores del af ture.

Planlægning af turen:
Vi brugte guide bogen Øhavsstien. En vandretur rundt om det Sydfynske øhav som udgangspunkt for vores planlægning af turen. Bogen indeholder kort, oplysninger om overnatnings muligheder og alle oplysninger som er nødvendige for at planlægge turen. På vores tur erfarede vi at man selv skal huske at tage frokosten med på turen da der ikke er indkøbsmuligheder i de landsbyer man kommer igennem. Det er muligt at langtidsparkere hvor øhavsstien starter i Falsled havn.

Overnatning:
Falsled: B&B Falsled.
Fåborg: Vandrehjemmet.
Fjællebroen: B&B Firkløvergaard.
Svendborg: B&B Udsigten.
Marstal: B&B Nostalgi Marstal
Ærøskøbing: B & B Storm. Smedegade 24. 5970 Ærøskøbing. Tel. 22 21 99 30. gerdstorm1@gmail.com

Link til vores GPS track af de enkelte dags etaper:
Falsled – Norden – Fåborg.
Gps track: http://www.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=7337139
Fåborg – Norden – Fjællebroen.